Hoofddossier: Literatuuronderwijs VO

  • VO

Literatuuronderwijs is blijvend favoriet als onderzoeksveld. Daardoor zijn er veel onderzoeksgegevens beschikbaar over bijvoorbeeld de vraag wat de attitude van leerlingen in het VO is ten aanzien van het lezen van boeken. Dit globale onderzoeksthema is onder te verdelen in  een groot aantal verwante onderzoekstradities die ingaan op de vraag hoe leerlingen het gelezene beleven, wat het met ze doet en hoe ze het waarderen, en op de vraag hoe het onderwijs leerlingen tot lezen kan motiveren.

Onderzoek laat ook verschillende routes naar vakinhoudelijke vernieuwing zien, zowel in de onderbouw (verbreed aanbod van fictie via strips, populaire fictie, niet-schriftelijke fictie) als in de bovenbouw (verbreed aanbod van fictie via adolescentenromans en multiculturele teksten). In zowel onderbouw als bovenbouw zien we daarnaast een toegenomen aandacht voor bijvoorbeeld emotionele betrokkenheid en literaire ontwikkeling, kortom voor de leerling en zijn leesproces als onderwerp van onderzoek en ontwikkeling.

In het Referentiekader Taal is dit onderwerp in het domein Lezen uitgewerkt als het subdomein ‘Lezen van fictieve, narratieve en literaire teksten’. De kenmerken van de taken die leerlingen op dit vlak moeten kunnen uitvoeren, hebben betrekking op het begrijpen, interpreteren en evalueren van deze teksten.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies.
Wij vragen hier toestemming voor.

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestand dat van deze website via uw browser op uw computer wordt opgeslagen. Hierdoor kunnen o.a. instellingen en voorkeuren van gebruikers worden onthouden en statistieken worden bijgehouden. Lees hier alles over ons cookiebeleid.

Door toe te stemmen, kunnen we o.a. anonieme statistieken bijhouden. Deze worden gebruikt voor onderzoek om de gebruikerservaring op deze site te optimaliseren.

Daarnaast wordt het mogelijk om artikelen te delen met social media platforms zoals Facebook of Twitter.

Wanneer u geen toestemming geeft, blijft de website functioneel toegankelijk.
Leraar24 gebruikt geen cookies voor commerciele doeleinden.