praktijk
vo

Met goede profielvaardigheden een betere doorstroom van havo-onderbouw naar bovenbouw

Profielvaardigheden ontwikkelen in de onderbouw is een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van leerlingen. In de praktijk blijkt dat leerlingen in de bovenbouw regelmatig in de knel komen door het ontbreken van deze profielvaardigheden. De aanpak van LOF-deelnemer en leraar Willemieke van Ginkel maakt de overstap van havo-onderbouw naar bovenbouw kleiner door op een andere manier profielvaardigheden aan te leren.

  • Embedcode

Leraren van het Johannes Fontanus College in Barneveld merkten dat veel leerlingen in de bovenbouw te maken kregen met problemen die voornamelijk zichtbaar werden in projecten. Vooral bij het zogenaamde profielwerkstuk bleek dat leerlingen bepaalde vaardigheden misten, zoals  presenteren, zelfstandig werken en informatievaardigheden. Leraar Willemieke van Ginkel zag een oplossing en vroeg een LOF-subsidie aan om te werken aan profielvaardigheden. Het LOF-initiatief verkleint het gat in vaardigheden tussen de onderbouw en bovenbouw, het ondersteunt leraren bij het aanleren van profielvaardigheden.

Stap voor stap een onderzoeksopzet maken

In het derde leerjaar maken de leerlingen een profielkeuze. Leerlingen gaan binnen het profiel aan de slag met een onderzoeksopzet. Zij krijgen hiervoor de beschikking over een website, waar voor de leerlingen informatie aangedragen wordt. Ook de onderzoeksopzet staat vast en kunnen de leerlingen volgen via de website, maar leerlingen kunnen naar eigen interesse hun onderzoek vormgeven.

Doelgericht werken aan profielvaardigheden

Leraren die werken met het project zijn enthousiast. Leerlingen kunnen binnen het profiel veel doelgerichter aan de slag. Ze hebben immers door het project meer voorkennis en beschikken al over een basis van profielvaardigheden. Ook verandert de rol van de leraar, je bent meer aan het coachen. Binnen het project kun je leerlingen veel ruimte geven, mits je goede kaders stelt.

Goede ideeën

Leerlingen vinden het leuk om binnen hun eigen interesses aan de slag te gaan. Ze komen ook met goede ideeën, vinden de leraren. Het zelf afvinken van stapjes en profielvaardigheden via de website vinden ze prettig, op deze manier weten de leerlingen precies waar ze staan.

Meer weten?

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met de school of kijk op de website van het LOF.

De serie Door de leraar besteedt aandacht aan thema’s of tools die door leraren zijn ontwikkeld. De serie geeft ruimte aan leraren of bijna-leraren die zelf of samen met anderen iets hebben gemaakt en dat willen delen met hun collega’s. Heb je ook iets om te delen met collega’s? Stuur dan een mailtje aan Leraar24


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.