Practicum en beoordeling in één les

lerarenredactie | bijgewerkt op 04 augustus 2010

Vaak wordt bij natuurkunde er een practicum gegeven en moeten leerlingen dit later thuis uitwerken tot een eindverslag. Uiteindelijk krijgen ze hiervoor een cijfer. Leraar natuurkunde Joost van Buchem van het Stedelijk Gymnasium in ’s-Hertogenbosch pakt het echter anders aan.

Aanpak practicum
In plaats van een stap voor stap uitleg van het practicum geeft de leraar de leerlingen een duidelijke opzet met het einddoel. De leerlingen gaan daarmee zelfstandig aan de slag en kunnen zelf hun aanpak bepalen. Wel mogen de leerlingen samenwerken en vragen stellen aan de leraar. Het belangrijkste is dat er aan het einde van de les een verslag is met de uitwerking van de gestelde doelen.

Preflectie
Natuurlijk is het niet haalbaar voor leerlingen om zoveel informatie in één les te verwerken. Daarom geeft Joost de leerlingen van tevoren de opdracht al mee naar huis. Zo kunnen de leerlingen zich inlezen, hun plan van aanpak maken en zich degelijk voorbereiden. Joost noemt dit preflectie.

Voordelen
Volgens Joost is er een aantal voordelen als het practicum op deze manier wordt uitgevoerd:

  • leerlingen weten van tevoren waar ze aan toe zijn en dit vergroot het leerrendement;
  • leerlingen krijgen meer inzicht in de lesstof, omdat ze zelf hun aanpak moeten bepalen;
  • leerlingen leren samen, maar worden ook getoetst;
  • leerlingen zijn enthousiast over deze aanpak;
  • beoordelen voor de leraar wordt makkelijker, omdat er duidelijke doelen zijn;
  • iedereen heeft het werk op hetzelfde moment klaar en levert het in.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.