Hoe stimuleer je de taalontwikkeling van kleuters met tablets?

lerarenredactie | bijgewerkt op 09 september 2019

Jonge kinderen leren door de wereld om hen heen te ervaren met al hun zintuigen. Ze voelen, proeven, kijken, voelen en doen. Ze leren van en met elkaar. Ict-middelen lijken soms haaks te staan op deze manier van leren. Hoe sluit ict wél aan bij het leren van het jonge kind? En hoe zorg je er voor dat ict een echte meerwaarde krijgt?

Tessa Hendriks deelt, samen met Lia van Haren van BCO Onderwijsadvies, haar visie op het gebruik van digitale leermiddelen in groep 1-2. Hendriks: ‘Het gaat bij jonge kinderen altijd eerst om het ervaren van de wereld met je zintuigen. ICT komt daarna als verwerking. Daarnaast moeten de opdrachten altijd aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. In mijn klas zie ik dat sommige apps dan echt iets extra’s kunnen bieden.’

Kinderen maken hun eigen verhaal met de app My Story

Met de app My Story laat Tessa Hendriks leerlingen op een speelse manier hun eigen ebook maken. De kinderen kunnen stickers, foto’s, tekeningen en teksten toevoegen. Ook kunnen ze met eigen stem het verhaal voorlezen. Een mooie app die aansluit bij het leren van het jonge kind en de taalontwikkeling stimuleert.

Werken aan woordenschat met Bee-bots

Met behulp van een Bee-bot oefenen leerlingen de betekenis van woorden. De leerlingen laten de robot in een bepaalde route laten lopen naar het juiste plaatje bij het betreffende woord. Zo oefenen de leerlingen spelenderwijs de woorden die bij het thema De dokter horen. Op de website van Kleuters digitaal! vind je allerlei geschikte opdrachtkaarten voor de Bee-bot. Of haal ideeën uit het artikel Inspirerend leren met de Bee-bot.

Meer weten?

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.