praktijk

21st century skills: flip the classroom

lerarenredactie | bijgewerkt op 05 januari 2012

  • VO
  • embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/217797664/embedded/21st-century-skills_-flip-the-classroom" frameborder="0" allowscreen></iframe>

De wereld verandert van een industriële naar een kennis- en netwerksamenleving. Dit vraagt bepaalde competenties van burgers om succesvol mee te kunnen doen in deze samenleving. Het onderwijs moet hierop inspelen en leerlingen van nu voorbereiden op een toekomst voor later. Hoe geven scholen vorm aan deze uitdaging?

Op het Farel College in Amersfoort experimenteert leraar Dolf Breederveld met ‘Flipping the Classroom’, een laagdrempelige en slimme alternatieve aanpak van lesgeven waarbij ook 21st century skills geleerd worden.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

geef jouw waardering:

(klik om te waarderen)

Schrijver Wiebe Dijkstra | 25-01-2013
Reactie Beste lezer, Voor mijn masterthesis onderwijskunde ben ik op zoek naar docenten die graag willen beginnen met Flipping the Classroom. Ik zoek docenten met een 2e of 3e jaars havo/vwo klas (elk vak is welkom). Tijdens het onderzoek wordt de docent begeleid bij het implementeren van flipping the classroom. Dit onderzoek zal ongeveer 4 weken duren. Voor meer informatie kunt u mij altijd mailen: w.p.dijkstra@students.uu.nl. Met vriendelijke groet, Wiebe Dijkstra
Schrijver Dolf Breederveld | 05-06-2012
Reactie De films die ik gebruik zijn lessen die de instructie in de les kunnen vervangen. Het zijn niet natuurkundige onderwerpen die behandeld worden. Ik kan me voorstellen dat die onderwerpen nog extra klassikale uitleg nodig hebben.
Schrijver Erik van Munster | 16-04-2012
Reactie Ik ben de afgelopen twee jaar bezig geweest om mijn natuurkundelessen op te nemen op video. Inmiddels is alle bovenbouwstof natuurkunde HAVO/VWO opgenomen en kunnen mijn leerlingen alles bekijken waar en wanneer ze maar willen (zie http://www.natuurkundeuitgelegd.nl). Hiervan wordt zeer veel gebruik gemaakt maar toch merk ik dat het echt helemaal loslaten van klassikale uitleg (nog) niet werkt. Leerlingen blijven behoefte houden aan sturing en regie, en juist die interactie tijdens een uitleg is denk ik toch belangrijk.

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Gerelateerd