praktijk
vo

Pre-academisch onderwijs dicht kloof tussen vwo en wo

Pre-academisch onderwijs (PAO) moet de kloof tussen vwo en wo dichten. In een snel veranderende maatschappij hebben leerlingen naast kennis namelijk ook academische vaardigheden en een kritische houding nodig. Met een serie praktische lesmodules voor de onderbouw van het vwo breng je PAO in de praktijk. De leerlingen leren daarmee wetenschappelijk onderzoek te doen en zijn zo goed voorbereid op het maken van een profielwerkstuk.

  • Embedcode

Toekomstgericht onderwijs biedt leerlingen meer dan kennis alleen. Leraren van het Don Bosco College wilden daarom meer ruimte voor 21e eeuwse vaardigheden in hun onderwijs. Hiervoor ontwikkelde Kim Blankendaal samen met collega’s pre-academisch onderwijs met actieve werkvormen. Blankendaal maakte gebruik van het academische referentiekader van Wetenschapsoriëntatie Nederland en ontwikkelde ontwikkelingslijnen en leerdoelen. Ook heeft ze een planning gemaakt voor de lesmodules.  

Pre-academisch onderwijs in de lespraktijk

PAO begint met het prikkelen van de nieuwsgierigheid van leerlingen door ze mee te laten denken over casussen uit de moderne wetenschap. Daarna ontwerpen leerlingen eigen onderzoekjes en voeren die uit. Via gerichte opdrachten leren ze onder andere:

  • de schrijfvaardigheid te verbeteren
  • te presenteren
  • te observeren
  • hoe ze data moeten verwerken
  • te experimenteren
  • te enquêteren
  • te interviewen
  • het uitvoeren van bronnenonderzoek

Leerlingen leren zo wat onderzoek doen inhoudt en hoe het onderzoeksproces eruit ziet. De leerhouding verandert hierdoor van consumeren naar zelf actief bezig zijn op een manier die te maken heeft met wetenschap.

In de eerste twee leerjaren van het vwo krijgen leerlingen pre-academisch onderwijs als apart vak. Bij de leeractiviteiten is aandacht voor alle vakgebieden. Daarna zijn onderzoeksopdrachten onderdeel van reguliere schoolvakken. PAO onderscheidt zich doordat de algemene vaardigheden meerdere malen terugkeren dankzij de aanwezigheid van een doorlopende leerlijn. Hierdoor is het mogelijk steeds hogere eisen te stellen aan de leerlingen.

Ervaringen van leerlingen met PAO

Leerlingen van het Don Bosco College vinden pre-academisch onderwijs uitdagend. Omdat ze zelf onderzoeksvragen bedenken, zijn ze meer gemotiveerd en betrokken bij de lessen. Leerlingen vinden de lessen ook nuttig, omdat ze bij pre-academisch onderwijs vaardigheden opdoen die ze nodig hebben in het hoger onderwijs.

NRO verbindingsprijs

Blankendaal was met haar onderzoek een van de drie kanshebbers voor de NRO- verbindingsprijs in 2018. De NRO-verbindingsprijs voor leraren gaat naar een onderwijsprofessional die in de school of klas effectief gebruikmaakt van wetenschappelijke inzichten om het onderwijs te verbeteren.

Meer over leren onderzoeken op Leraar24


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.