praktijk
vo

Dankzij LOF werken aan onderwijsvernieuwing

Vo-leraar Richard Koekkoek ontwikkelt een onderwijsmethode die recht doet aan de individuele leerling. De mogelijkheid hiervoor kreeg hij via een subsidieaanvraag bij het LerarenOntwikkelFonds (LOF). Zo ontving hij uren om zijn idee uit te werken, steun van een coach en hulp van andere leraren. Vanaf 13 mei 2020 is het voor leraren in het po, vo en mbo opnieuw mogelijk een LOF-aanvraag in te dienen.

Koekkoek bedacht een onderwijsmethode waarbij de leerling zelf kiest uit drie trajecten om een leerdoel te halen. Leerlingen worden zo meer eigenaar van hun leerproces. In een interview op Leraar.nl vertelt Koekkoek wat zijn methode inhoudt. Bij het eerste traject wordt de leerling met een duidelijk omschreven opdracht richting leerdoel begeleid. Het tweede traject bestaat uit een minder duidelijke opdracht met veel keuzevrijheid. Bij de derde keuzeoptie staat de leerling helemaal zelf aan het roer: hij bepaalt en bedenkt zelf hoe je voldoet aan je leerdoel.

Verschillen in tempo en begeleiding

Het idee voor de methode ontstond toen Koekkoek nadacht over hoe hij kon omgaan met tempoverschillen in de klas. ‘Sommige leerlingen snappen snel hoe het zit, hebben minder begeleiding nodig en ronden een opdracht snel af; anderen hebben meer tijd nodig om een idee te laten rijpen en willen meer begeleiding.’ De eerste groep leerlingen raakt snel gefrustreerd als ze moeten wachten op anderen die de opdracht nog niet af hebben. De leerlingen die meer tijd nodig hebben, voelen zich opgejaagd.

Concreet plan voor onderwijsvernieuwing

Een teamleider wees Koekkoek op de mogelijkheid een LOF-aanvraag te doen en begin 2019 diende de leraar zijn idee in. ‘Alleen dat was al heel leerzaam,’ vindt hij. ‘De aanvraagprocedure dwingt je heel goed na te denken over je idee en je plan heel concreet te maken.’ Zijn aanvraag werd gehonoreerd en sinds dit schooljaar is hij één middag per week vrij geroosterd. ‘Ik werk dan achter mijn pc aan het plan, overleg met collega’s, bezoek scholen of leg op andere manier contacten.’

Innovatie van binnenuit

Daarnaast heeft hij een LOF-coach en zit hij in een LOF-expeditiegroep, met andere leraren uit de regio die aan hun eigen onderwijsvernieuwing werken. Samen leren ze innoveren, zodat het onderwijs van binnenuit kan vernieuwen. Koekkoek ziet bij zichzelf hoe dat werkt. ‘Ik zie steeds vaker mogelijkheden voor beter onderwijs en ben minder bang om aan te pakken, dankzij LOF heb ik dat geleerd. Misschien is die persoonlijke ontwikkeling daarom wel belangrijker dan je LOF-project zelf.’

Vanaf 13 mei nieuwe LOF-aanvraag mogelijk

Wil je ook aan de slag met je eigen idee voor onderwijsvernieuwing? Vanaf woensdag 13 mei 2020, 7:00 uur kunnen leraren uit het po, vo, so en mbo een LOF-aanvraag indienen voor schooljaar 2020-2021. De aanvraagtermijn loopt tot en met 27 mei 2020. Je kunt je aanvraag nu al voorbereiden met het voorbeeldformulier op de website van DUS-I. Dat is slim om te doen, want de aanvragen worden op volgorde van binnenkomst afgehandeld, waarbij alleen correct ingevulde aanvraagformulieren in behandeling worden genomen.

Tips voor het indienen van een LOF-aanvraag vind je in het artikel op Leraar.nl. Wil je meer weten over de voorwaarden voor een aanvraag of de manier waarop je ondersteuning kunt krijgen van LOF? Alle informatie vind je op de LOF-website.

Onderwerpen

Innovatie


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.