Dankzij LOF werken aan onderwijsvernieuwing
praktijk
vo

Dankzij LOF werken aan onderwijsvernieuwing

Vo-leraar Richard Koekkoek ontwikkelt een onderwijsmethode die recht doet aan de individuele leerling. De mogelijkheid hiervoor kreeg hij via een subsidieaanvraag bij het LerarenOntwikkelFonds (LOF). Zo ontving hij uren om zijn idee uit te werken, steun van een coach en hulp van andere leraren.

Koekkoek bedacht een onderwijsmethode waarbij de leerling zelf kiest uit drie trajecten om een leerdoel te halen. Leerlingen worden zo meer eigenaar van hun leerproces. Bij het eerste traject wordt de leerling met een duidelijk omschreven opdracht richting leerdoel begeleid. Het tweede traject bestaat uit een minder duidelijke opdracht met veel keuzevrijheid. Bij de derde keuzeoptie staat de leerling helemaal zelf aan het roer: hij bepaalt en bedenkt zelf hoe je voldoet aan je leerdoel.

Verschillen in tempo en begeleiding

Het idee voor de methode ontstond toen Koekkoek nadacht over hoe hij kon omgaan met tempoverschillen in de klas. ‘Sommige leerlingen snappen snel hoe het zit, hebben minder begeleiding nodig en ronden een opdracht snel af; anderen hebben meer tijd nodig om een idee te laten rijpen en willen meer begeleiding.’ De eerste groep leerlingen raakt snel gefrustreerd als ze moeten wachten op anderen die de opdracht nog niet af hebben. De leerlingen die meer tijd nodig hebben, voelen zich opgejaagd.

Concreet plan voor onderwijsvernieuwing

Een teamleider wees Koekkoek op de mogelijkheid een LOF-aanvraag te doen en begin 2019 diende de leraar zijn idee in. ‘Alleen dat was al heel leerzaam,’ vindt hij. ‘De aanvraagprocedure dwingt je heel goed na te denken over je idee en je plan heel concreet te maken.’ Zijn aanvraag werd gehonoreerd en sinds dit schooljaar is hij één middag per week vrij geroosterd. ‘Ik werk dan achter mijn pc aan het plan, overleg met collega’s, bezoek scholen of leg op andere manier contacten.’

Innovatie van binnenuit

Daarnaast heeft hij een LOF-coach en zit hij in een LOF-expeditiegroep, met andere leraren uit de regio die aan hun eigen onderwijsvernieuwing werken. Samen leren ze innoveren, zodat het onderwijs van binnenuit kan vernieuwen. Koekkoek ziet bij zichzelf hoe dat werkt. ‘Ik zie steeds vaker mogelijkheden voor beter onderwijs en ben minder bang om aan te pakken, dankzij LOF heb ik dat geleerd. Misschien is die persoonlijke ontwikkeling daarom wel belangrijker dan je LOF-project zelf.’

Meer weten?

Heb je zelf een goed idee en ben je op zoek naar subsidie? Bekijk hieronder de mogelijkheden:

  • Het aanvragen van subsidie vanuit het LeraarOntwikkelFonds is helaas niet meer mogelijk. Je kunt op de website van het LOF wel meer lezen over initiatieven zoals die van Richard die vanuit het LOF gefinancierd zijn.
  • Tot 15 januari kun je nog wel de Schoolkracht-subsidie aanvragen. Meer informatie lees je op de website van de Rijksoverheid.

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.