Zonder stress voor de klas
praktijk
po vo mbo so

Zonder stress voor de klas

Veel leraren ervaren een hoge werkdruk en daardoor stress. Mariska Bosch is leraar van groep 8 en heeft daarnaast een eigen mindfulnesspraktijk voor leraren: Inspire2teach. Ze heeft tips voor collega’s met stress. Wees bijvoorbeeld vooral geen Moeder Theresa, mijd Netflix en ga niet sjezen. ‘En wist je dat een kip een vliegje kan vangen?’

Een leraar stelt zijn leerlingen een vraag

‘Moeder Theresa’s’, noemt ze ze. Leraren die net té lief en bevlogen zijn. Ze doen alles voor iedereen, maar vergeten zichzelf volledig. Mariska komt er in haar werk als mindfulnesscoach heel wat tegen. En ooit was ze zelf ook zo. Tot ze tien jaar geleden een burn-out kreeg. Tegenwoordig staat Mariska nog maar één dag per week voor de klas. De rest van de week is ze ‘eigen baas’ en begeleidt ze leraren met spanningsklachten.

Prikkels wegnemen

Haar belangrijkste tip: blijven ademen. En doe niet te veel dingen tegelijk. Dat valt niet altijd mee. Ook zelf maakt ze zich weleens schuldig aan multitasken. En gisteravond keek ze nog een serie op Netflix. Ook foute boel, legt ze uit: ‘Voor het brein is een serie alleen nog maar meer informatie. Dat is afleiding, geen ontspanning. Wil je echt breinvriendelijke keuzes maken en voorkomen dat je in de stress raakt, dan moet je dingen doen die weinig prikkels geven.’

Pak kleine rustmomenten

Een wandeling maken bijvoorbeeld, tuinieren, of zoals ze zelf sinds kort doet: kippen houden. ‘Ik kan uren naar die dieren kijken en er valt me van alles op. Wist je dat een kip een vliegje kan vangen?’ Zo heeft iedereen wel iets wat energie geeft. Zoek uit wat dat is en plan in dat je die dingen ook doet. Pak ook regelmatig je rustmomentjes: ‘Een goede en heel makkelijke oefening is om gewoon te zitten en je een minuut lang te concentreren op je ademhaling. Zo train je de aandachtspieren en het bewustzijn. Wanneer je afdwaalt met je gedachten, leid jezelf dan op een vriendelijke manier weer terug naar de basis: adem in, adem uit. Dat is het enige dat je met je gedachten volgt.’

Rust in alledaagse handelingen

Ook in de alledaagse handelingen kun je rust vinden. Volgens Mariska ‘sjezen’ veel leraren door een schoolgebouw. Even snel naar de kopieermachine, nog een kop koffie halen. Tegen de leraren die dat herkennen, zegt ze: ‘Vertraag je tempo. Want je geeft je lichaam een verkeerd signaal. Beter dat je als een soort Bob Marley door de school loopt. Dan gaat je lichaam dat geloven en maakt het minder snel stresshormonen aan. En ja, luister ook gewoon lekker naar Bob Marley!’

Nog-evensyndroom

Een laatste verschijnsel waar Mariska graag op wil wijzen, noemt ze het ‘nog-evensyndroom’. Stel, je moet over tien minuten weg en je bent helemaal klaar om te gaan. Veel mensen hebben dan de neiging om nog even iets doen. Nog even snel de was, nog even dit, nog even dat. Voor je het weet, zijn die tien minuten voorbij, zit je nog ergens middenin en schiet je in de stress. ‘Als je nog even de tijd hebt, doe dan gewoon niks. Ga even zitten en neem dat rustmoment.’

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.