Leraar24 logo
Hoe hou je contact als leraren bij onderwijs op afstand?
praktijk
po
vo
mbo
so

Hoe hou je contact als leraren bij onderwijs op afstand?

Niet alleen leerlingen hebben behoefte aan structuur en onderling contact bij onderwijs op afstand. Het geldt ook voor leraren. Ashwin Brouwer is innovatiebegeleider in het mbo. Hij deelt hier zijn tips over de beste manier om leraren te ondersteunen bij het online lesgeven.

‘Wat nu gebeurt, is een megaprestatie van scholen. In tijden van nood zetten we alles op alles om gigantische stappen te maken in digitaal onderwijs.’ Ashwin Brouwer is innovatiebegeleider en initiatiefnemer van socialmediainhetmbo.nl. Bij online onderwijs is het volgens Ashwin niet alleen belangrijk dat zowel studenten als leraren structuur wordt geboden, maar ook dat leraren met elkaar in contact blijven.

Bruggen bouwen tussen ict en onderwijs

Ashwin Brouwer was acht jaar lang leraar en is nu innovatiebegeleider op het Friesland College. Hij staat binnen het mbo bekend als bruggenbouwer tussen ict en onderwijs. Zijn kennis en ervaring deelt hij op zijn platform socialmediainhetmbo.nl. De blogs Didactiek tijdens een online les in Teams, Maak je online lessen nog afwisselender en Teams: stap-voor-stap een online les organiseren worden veel gelezen.

Korte lijnen

Ashwin geeft aan dat vrijwel alle roc’s al Office 365 gebruiken. Het werd alleen nog niet gebruikt voor online lessen. Dat de roc’s al een tool in huis hadden en die snel wisten in te zetten, is geen toeval volgens Ashwin. ‘We werken binnen het mbo al langer aan het versterken van onderwijs door gebruik van ict, en passen dat ook in de praktijk toe.’ De roc’s werken daarbij goed samen. Ashwin legt uit dat het mbo kleinschaliger georganiseerd is dan het po en vo en dat het daardoor makkelijker is om onderling kennis te delen. ‘De lijnen zijn kort, we delen alles met elkaar. Dat betaalt zich nu uit.’

Collega’s missen collega’s

Net als op alle andere scholen richtten ook het Friesland College zich in eerste instantie op het inrichten van online lessen. Maar vrijwel tegelijkertijd hebben Ashwin en zijn collega’s online evenementen opgezet waarmee leraren onderling contact konden houden. Net als alle andere thuiswerkende Nederlanders missen ook leraren hun collega’s. De school heeft daarom roosters gemaakt met online meetups. De eerste keer zaten er 160 leraren in de videovergadering: ‘Hé, ben je ook hier?’ Ze vertelden hun ervaringen, hielpen elkaar met vragen, gaven elkaar tips. Het hielp dat leraren merkten dat ook anderen onzeker waren en niet wisten hoe dat knopje in Teams werkt.

Vanuit de didactiek meedenken over ict

Door de meet-ups voelen collega’s zich gesteund. Er wordt naar hun vragen geluisterd en ze kunnen vragen stellen aan de 25 mediacoaches op school. Dat zijn meestal leraren die vanuit de didactiek meedenken over ict en veel weten over online leren. Een leraar kan samen met een mediacoach iets oefenen, bijvoorbeeld voor een online les. ‘Zo creëren we een veilige omgeving, waarin elke vraag gesteld kan worden’, vertelt Ashwin.

Ook leraren hebben structuur nodig

Het thuiswerken heeft een grote impact op leraren, weet de innovatiebegeleider. Bijvoorbeeld omdat een leraar de hele dag geen collega tegenkomt en dat kan eenzaam zijn. ‘Eén team heeft daarom afgesproken iedere dag ’s morgens in te bellen, even elkaar zien, kopje koffie erbij, ook als er geen aanleiding voor is.’ Andere teams praten elkaar bij aan het eind van de dag. Ashwin geeft aan dat je ook met één collega kunt afspreken. Studenten hebben structuur nodig, maar leraren ook. De hele dag zitten en naar een scherm staren is vermoeiend. ‘Ga na een uurtje online, een stukje lopen, doe wat met je kinderen. Sterker nog: je moet goed voor jezelf zorgen.’

Tips

Ashwin heeft een aantal tips om het geven van les op afstand te vergemakkelijken en onderling contact te houden:

  • Zit niet constant achter je scherm.
  • Spreek af elkaar iedere schooldag via een videoverbinding te zien en blijf dat ook doen.
  • Je online les hoeft niet meteen perfect te zijn. Als je jouw studenten bereikt en helpt, ben je al een heel eind. Begin klein en vier je successen.
  • Ga niet direct in op de vloedgolf aan gratis webtools en leermiddelen. Zorg eerst dat je lessen draaien, je verbinding hebt met je studenten en dat je vertrouwen hebt. Zorg voor rust.
  • Vraag aan je school of je een bepaalde tool mag gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld te maken met privacywetgeving (AVG). Deel niet zomaar persoonsgegevens van studenten. Vaak heeft je school een goed alternatief programma.
  • Let op: als je gegevens in een gratis tool opslaat, is de kans aanwezig dat je alles kwijt bent na de gratis periode. Of je moet daarna een betaald abonnement nemen.

Meer weten?

Onderwerpen

Leren van elkaar

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Leraar24 is een samenwerking tussen