Hoe hou je contact als leraren bij onderwijs op afstand?
praktijk
po vo mbo so

Hoe hou je contact als leraren bij onderwijs op afstand?

Niet alleen leerlingen hebben behoefte aan structuur en onderling contact bij onderwijs op afstand. Het geldt ook voor leraren. Ashwin Brouwer is innovatiebegeleider in het mbo. Hij deelt hier zijn tips over de beste manier om leraren te ondersteunen bij het online lesgeven.

“In tijden van nood hebben scholen alles op alles gezet om gigantische stappen te maken in digitaal onderwijs,” zegt Ashwin Brouwer innovatiebegeleider en initiatiefnemer van socialmediainhetmbo.nl. Bij online onderwijs is het volgens Brouwer niet alleen belangrijk dat zowel studenten als leraren structuur wordt geboden, maar ook dat leraren met elkaar in contact blijven.

Korte lijnen

Ashwin Brouwer geeft aan dat vrijwel alle roc’s al Office 365 gebruiken. Het werd alleen nog niet gebruikt voor online lessen. Dat de roc’s al een tool in huis hadden en die snel wisten in te zetten, is geen toeval volgens hem. “We werken binnen het mbo al langer aan het versterken van onderwijs door gebruik van ict, en passen dat ook in de praktijk toe.’ De roc’s werken daarbij goed samen. Brouwer legt uit dat het mbo kleinschaliger georganiseerd is dan het po en vo en dat het daardoor makkelijker is om onderling kennis te delen. ‘De lijnen zijn kort, we delen alles met elkaar. Dat betaalde zich nu uit.”

Collega’s missen collega’s

Net als op alle andere scholen richtten ook het Friesland College zich in eerste instantie op het inrichten van online lessen. Maar vrijwel tegelijkertijd hadden Ashwin Brouwer en zijn collega’s online evenementen opgezet waarmee leraren onderling contact konden houden. Net als alle andere thuiswerkende Nederlanders misten ook leraren hun collega’s. De school heeft daarom roosters gemaakt met online meetups. De eerste keer zaten er 160 leraren in de videovergadering: ‘Hé, ben je ook hier?’ Ze vertelden hun ervaringen, hielpen elkaar met vragen, gaven elkaar tips. Het hielp dat leraren merkten dat ook anderen onzeker waren en niet wisten hoe dat knopje in Teams werkt.

Vanuit de didactiek meedenken over ict

Door de meet-ups voelen collega’s zich gesteund. Er werd naar hun vragen geluisterd en ze konden vragen stellen aan de 25 mediacoaches op school. Dat zijn meestal leraren die vanuit de didactiek meedenken over ict en veel weten over online leren. Een leraar kon samen met een mediacoach iets oefenen, bijvoorbeeld voor een online les. “Zo creërden we een veilige omgeving, waarin elke vraag gesteld kon worden”, vertelt Brouwer.

Ook leraren hebben structuur nodig

Het thuiswerken heeft een grote impact op leraren, weet de innovatiebegeleider. Bijvoorbeeld omdat een leraar de hele dag geen collega tegenkomt en dat kan eenzaam zijn. “Eén team had daarom afgesproken iedere dag ’s morgens in te bellen, even elkaar zien, kopje koffie erbij, ook als er geen aanleiding voor is.” Andere teams praatten elkaar bij aan het eind van de dag. Studenten hebben structuur nodig, maar leraren ook. De hele dag zitten en naar een scherm staren is vermoeiend. “Ga na een uurtje online, een stukje lopen, doe wat met je kinderen. Sterker nog: je moet goed voor jezelf zorgen.”

Tips

Ashwin Brouwer heeft een aantal tips om het geven van les op afstand te vergemakkelijken en onderling contact te houden:

  • Zit niet constant achter je scherm.
  • Spreek af elkaar iedere schooldag via een videoverbinding te zien en blijf dat ook doen.
  • Je online les hoeft niet meteen perfect te zijn. Als je jouw studenten bereikt en helpt, ben je al een heel eind. Begin klein en vier je successen.
  • Ga niet direct in op de vloedgolf aan gratis webtools en leermiddelen. Zorg eerst dat je lessen draaien, je verbinding hebt met je studenten en dat je vertrouwen hebt. Zorg voor rust.
  • Vraag aan je school of je een bepaalde tool mag gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld te maken met privacywetgeving (AVG). Deel niet zomaar persoonsgegevens van studenten. Vaak heeft je school een goed alternatief programma.
  • Let op: als je gegevens in een gratis tool opslaat, is de kans aanwezig dat je alles kwijt bent na de gratis periode. Of je moet daarna een betaald abonnement nemen.

Bruggerbouwer ict en onderwijs

Ashwin Brouwer was acht jaar lang leraar en is nu innovatiebegeleider op het Friesland College. Hij staat binnen het mbo bekend als bruggenbouwer tussen ict en onderwijs. Zijn kennis en ervaring deelt hij op zijn platform socialmediainhetmbo.nl.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.