Ron Bouquet: ‘Een maand uit mijn leven als leraar’
dagboek
Leraar van het Jaar vo so

Ron Bouquet: ‘Een maand uit mijn leven als leraar’

Ron Bouquet is vmbo-docent aan Het Brederocollege. Ook is hij genomineerde voor de titel Leraar van het Jaar 2021 voor het speciaal onderwijs. Voor Leraar24 hield hij gedurende een maand een (foto)dagboek bij.

Ron Bouquet is genomineerd voor de titel Leraar van het Jaar 2021

Week 45

Maandag 8 november

Terwijl we met de bus naar onze andere locatie rijden, vermaken de leerlingen zich in de bus met hun smartphone. Ik blijf me daarover verbazen, maar dat terzijde. Vanmiddag hebben we kookles van juffrouw Astrid en als ik goed mijn best doe, krijg ik ook een pitabroodje met gyros. De leerlingen zijn altijd enthousiast bij de kooklessen, dat komt vast ook omdat er aan het eind van de les wat te smikkelen valt.

Dinsdag 9 november

Niets zo fijn om zelf dingen te ervaren, en de tuin staat vol mogelijkheden. Ik heb een paar plantjes meegenomen zodat we onze vingers vies kunnen maken: de wortelstructuur wordt goed zichtbaar wanneer we ze ontdoen van aarde. Dat is weer eens iets anders dan een foto uit een boek. Ik had niet verwacht dat grote kerels van 13 á 14 jaar bang zouden zijn van kleine insecten. Dat maakt ze weer wat minder stoer. Aan het eind van de les wel even handen wassen!

Woensdag 10 november

Tijdens de SOVA-lessen spreken we over discriminatie op basis van seksualiteit. De openheid en tolerantie in de klas blijken unaniem, wat maar weer eens bevestigt dat deze generatie al veel verder is dan oudere generaties. Ik ben supertrots op mijn leerlingen.

Donderdag 11 november

In het Zuiden start officieel het carnavalsfeest, maar in de klas is er weinig van te merken. Voor mij als ex-fanatieke carnavalsvierder is dat een kleine domper, want mijn leerlingen zijn met andere dingen bezig. Wel vragen ze naar de oefening voor de tafeltjes. Iedere leerling krijgt een willekeurige tafelsom en wanneer er een hele week geen fouten worden gemaakt, trakteer ik op een Mars, Snickers of Bounty. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik er deze week aan moet gaan geloven, want ze zijn al vier dagen foutloos.

Vrijdag 12 november

Een geweldig gejuich stijgt op als Delano de laatste tafelsom ook goed heeft. De eerste foutloze week is een feit en – voor de leerlingen belangrijker – de traktatie daarmee ook. Als extra beloning gaan we in de middag nog naar de gymzaal voor een extra potje kegeltrefbal: even lekker ontladen samen.

Week 46

Maandag 15 november

We hebben een studiedag. Samen met alle collega’s van onze locatie werken we aan het geven van positieve feedback aan elkaar. Ik moet leren mijn boodschap wat genuanceerder te brengen, zoals onze tekenleraar duidelijk laat zien.

Dinsdag 16 november

Alle leerlingen maken in de klas spandoeken voor het schoolvoetbaltoernooi dat door NAC wordt georganiseerd. We doen mee met een jongens- en met een meisjesteam. De wedstrijden verlopen sportief en zeker met de nodige toeschouwers aan de kant gaat het super. En wat hangen ze mooi in het mini stadion. Met dank aan meneer Hugo.

Woensdag 17 november

Af en toe zijn er dagen dat het niet lukt, dan lijkt het of de hele wereld tegen je is. Dat is gelukkig niet echt zo, maar je hebt dat zelf op zo’n dag niet in de gaten. Het helpt dan om je even klein en kwetsbaar te maken. Morgen gaat alles beter.

Donderdag 18 november

Een goede sfeer op school is niet alleen belangrijk in de klas, het werpt ook zijn vruchten af in het team. Elkaar af en toe verrassen is leuk: voor degene die verrast én voor degene die verrast wordt.

Vrijdag 19 november

Vandaag krijg ik een berichtje van mijn allereerste klas uit het schooljaar 1980/1981. Ik ben uitgenodigd voor een reünie, en dat na 40 jaar! Het leuke is dat ik ze mij allemaal nog herinner, met naam en toenaam. Ik ben alleen vergeten hoe ik er toen zelf uitzag. Wel heel bijzonder.

Week 47

Maandag 22 november

Vandaag starten we met ‘de week van de positiviteit’, iets wat mijn leerlingen zelf hebben voorgesteld. Ze hadden gelukkig zelf in de gaten dat ze elkaar niet altijd op een leuke manier bejegenden. Niet dat het zo slecht gesteld was met de omgangsvormen, maar het kan altijd beter. Gelukkig heeft Sinterklaas wat snoepgoed overgehouden voor deze ongelovigen. Dat gaat er toch wel in.

Dinsdag 23 november

Vandaag hebben we een gastles van veteranen. Zoals elk jaar weten ze onze leerlingen volledig te boeien met hun verhalen en presentaties. Wel werken de vragen soms op de lachspieren: “Moet uw vrouw ook kapitein tegen u zeggen, of hoeft dat alleen op de kazerne?” Je moet er maar opkomen.

Woensdag 24 november

Een dag zoals zovele. De dag vliegt om, voordat je het weet gaat de laatste bel en kunnen ze alweer naar huis. Het is zo’n dag waarop keihard wordt gewerkt en we aan het einde tijd over hebben voor leuke dingen. Zes leerlingen stellen voor om zelf een keer les te geven. In plaats van een spelletje te doen zijn ze hun lessen aan het voorbereiden, daar kan ik nog wat van leren.

Donderdag 25 november

Donderdagmiddag hebben we techniekles en dat gaat wel eens gepaard met het nodige gezucht en gesteun. Anders dan op de basisschool, is techniek in het voortgezet onderwijs een serieus vak en niet te vergelijken met handenarbeid. Leerlingen komen er op deze manier wel achter dat wiskunde en rekenen best belangrijk zijn wanneer je iets wilt kunnen maken. We zouden nog veel meer van dit soort lessen moeten hebben: lessen waarbij de praktijk laat zien dat een beetje theorie hard nodig is.

Vrijdag 26 november

We hebben het in de klas over de te verwachten maatregelen rond COVID-19. De leerlingen pakken het allemaal goed op en tonen begrip voor alle groepen uit de samenleving. Ook in de klas zijn er voor- en tegenstanders van vaccinatie, maar wel met begrip voor elkaar. De belangrijkste conclusie uit het gesprek is dat we op elkaar moeten letten. Als dat geen positieve week geweest is? Geweldig!

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.