Leraar van het Jaar 2022: dit zijn de winnaars
actueel
Leraar van het Jaar vo mbo so po

Leraar van het Jaar 2022: dit zijn de winnaars

De winnaars van de Leraar van het Jaar-verkiezing zijn tijdens een feestelijke uitreiking door minister Wiersma bekendgemaakt. Steffie van der Meijden, Erik Ex, Dimitri van Dillen en Lennart van der Meulen vertegenwoordigen komend jaar hun sector en zijn ambassadeur van Leraar24.

De leraren van het Jaar 2022 met minister Dennis Wiersma
Dimitri van Dillen, minister Dennis Wiersma, Lennart van der Meulen, Erik Ex, Steffie van der Meijden  © Fred Ernst

Steffie van der Meijden: Leraar van het Jaar speciaal onderwijs

Mentorleraar aan VSO Heuvelrug College in Zeist

Het doel van Steffie is om Nederland te laten zien hoe fantastisch haar leerlingen zijn. “De leerlingen in mijn klas kunnen de maatschappij heel wat leren. Doorzetten bijvoorbeeld, open en eerlijk zijn en iedere dag zien als een nieuwe kans. Daarnaast zou ik willen dat we in onderwijsland alle deuren opengooien en met elkaar in gesprek gaan om zo samen het onderwijs beter te maken.” De jury vindt Steffie een perfecte ambassadeur voor het speciaal onderwijs vanwege haar aanstekelijke enthousiasme en hart voor alle leerlingen. “Ze blinkt uit in samenwerken, zowel in de klas als in het team, en zorgt er daarmee voor dat het onderwijs optimaal aansluit bij de behoefte van leerlingen.”

Erik Ex: Leraar van het Jaar voortgezet onderwijs

Docent geschiedenis op het Cynus Gymnasium in Amsterdam

Erik wil zich hard maken voor Collective Teachers Efficacy, het samenwerken tussen leraren. “Leraren zouden veel meer moeten samenwerken, dat helpt ontzettend om het onderwijs beter te maken. Vooral jonge leraren hebben daar veel profijt van. Ik ben ervan overtuigd dat je het als leraar niet alleen doet, in dit vak heb je een goed team nodig.” De jury vindt Erik niet alleen vakinhoudelijk sterk, maar waardeert het dat hij ook expliciet nadenkt over de invulling van het onderwijs en dat hij zich wil inzetten om leraren van elkaar te laten leren.

Dimitri van Dillen: Leraar van het Jaar middelbaar beroepsonderwijs

Docent Nederlands en loopbaan & burgerschap aan het ROC van Twente

Wat Dimitri zijn leerlingen vooral wil meegeven is van het leven genieten. Daarom zet hij in op gepersonaliseerd leren. “Genieten begint bij leren, en hoe kun je beter leren dan met gepersonaliseerd leren?” De jury prijst de eigengereidheid van Dimitri. “Hij durft dingen anders te doen dan andere leraren, hij sluit aan bij de belevingswereld van studenten, volgt zijn eigen passie en stimuleert studenten dat ook te doen. Zijn rebelse enthousiasme werkt aanstekelijk.”

Lennart van der Meulen: Leraar van het Jaar primair onderwijs

Leerkracht groep 5/6 op basisschool De Gouden Griffel in Berkel en Rodenrijs

Lennart wil zich graag inzetten voor meer meesters voor de klas, omdat meesters op een andere manier lesgeven. Ook wil hij andere leraren inspireren om actief en coöperatief aan de slag te gaan. “Want dat zorgt voor meer leerplezier en een gevoel van veiligheid, wat weer leidt tot een productief leerklimaat.” De jury is van mening dat Lennart kansen creëert door elke kind te zien. “Aan de hand van coöperatieve werkvormen creëert hij een betekenisvolle leeromgeving waarin ieder kind gezien wordt en waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn.”

Over de Leraar van het Jaar

De titel Leraar van het Jaar wordt in vier categorieën uitgereikt: primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. De vier winnaars worden door een vakjury gekozen uit twaalf genomineerden, die door leerlingen, ouders en collega’s zijn voorgedragen. De Leraar van het Jaar is niet een titel voor de beste leraar van Nederland, wel voor de leraar die volgens de jury het vak van leraar op een inspirerende manier kan uitdragen en op een goede manier kan vertegenwoordigen.

De Leraren van het Jaar zijn een jaar lang het gezicht van de beroepsgroep en ambassadeur binnen hun sector. Dat betekent dat ze het onderwijsvak promoten (om zo ook jonge mensen enthousiast te maken voor het leraarschap) en dat ze zich inzetten voor belangrijke onderwijsthema’s. Ze worden bijvoorbeeld uitgenodigd bij talkshows, participeren in onderwijsdebatten met collega’s, beleidsmakers en politici, en leveren bijdragen in de media en als gastsprekers op onderwijsevents.

De vakjury van 2021 bestond uit:

Basisonderwijs

Angela Esajas (voorzitter), Sharon Martens (voorzitter Lerarencollectief), Jaap Versfelt (voorzitter stichting leerKRACHT), Marja Creemers (directeur Schoolleidersregister PO), Bas Vernooij (AVS), Jeroen Gommers (algemeen bestuur PO-raad)                                                    

Speciaal onderwijs

Jasper van der Noordt (voorzitter), Yvonne UiterwijkWinkel (CNV Onderwijs), Patrick Banis (directeur CAOP), Alain van de Haar (sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs), Gerard Baars (directeur NRO), Kete Kervezee (oud-hoofdinspecteur bij de Inspectie van het Onderwijs/oud-voorzitter PO-Raad)

Voortgezet onderwijs

Lucelle Deneer (voorzitter), Pieter Schram (bestuurslid VO-raad), Jelmer Evers (hoofdbestuurder AOb vo-sector), Harm Tiggelaar (kwartiermaker Lerarencollectief), Jelle Kaldewaij (zelfstandig adviseur onderwijs), Marco Snoek (lector Lern & Innoveren HvA), Annet Kil (bestuursvoorzitter Gooise Scholen Federatie)

Middelbaar beroepsonderwijs

Kirsten Cuppen (voorzitter), Jilles Veenstra (voorzitter FvOv), Joany Krijt (voorzitter MBO Utrecht), Andries Knol (voorzitter BVMBO), Hans Schutte (voorzitter College van Bestuur ROC Mondriaan), Michel Rog (bestuurder en toezichthouder).      

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.

Wat vind jij van Leraar24? Doe mee aan ons gebruikersonderzoek en win een boekenbon van 25 euro!Ja, ik doe mee
+