Orde houden: straf geven

lerarenredactie | 19 september 2013

Orde houden, hoe doe je dat? Rene Kneyber is leraar wiskunde en trainer orde houden. Om de orde te bewaren in de klas is het belangrijk om op de juiste manier te straffen.

Bij onprettig en onbehoorlijk gedrag wordt er op de meeste scholen alleen gepraat (waarschuwingen) en daarna komt meteen het eruit sturen. Dat geeft vaak extra problemen: leerlingen worden eruit gestuurd voor bijvoorbeeld vechten, of voor het gooien van een gum. De coördinator krijgt teveel leerlingen aan zijn/haar bureau, die niet bij de situatie in de klas was en toch voor scheidsrechter moet spelen. En daarbij komt dat veel leerlingen het eruit sturen niet ervaren als straf.

Sanctiegat

Kneyber pleit er daarom voor dat leraren invulling geven aan het sanctiegat. Beginnen met een verbale reactie, daarna een kleine straf die groter kan worden, en pas als een leerling zijn strafwerk niet maakt, of voor de zoveelste keer de regels overtreedt wordt de leerling eruit gestuurd. De leraar houdt de regie in eigen handen, en alleen de leerlingen waar echt iets mee is belanden bij de coördinator.
Wanneer een leraar voorspelbaar reageert op wangedrag verhoogt dit het respect onder leerlingen voor de regels die hij heeft opgesteld. Leraren die steeds maar wisselen van aanpak komen over als onbetrouwbaar. Een aanpak moet zes weken consequent toegepast worden. Pas dan kun je zeggen of een aanpak succesvol is.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.