Beter begrijpend lezen met Nieuwsbegrip

lerarenredactie | 09 november 2014

Veel leerlingen vinden begrijpend lezen saai en weinig uitdagend. Daarom staat in Nieuwsbegrip het motiveren van leerlingen centraal. Nieuwsbegrip doet dit door aan te sluiten bij de actualiteit en te kiezen voor een interactieve en aansprekende vorm.

Op het St-Gregorius College in Utrecht werken ze met Nieuwsbegrip. Docente Nederlands Caroline Wisse-Weldam downloadt wekelijks een les van de website van Nieuwsbegrip. Leerlingen kunnen ook zelf onderwerpen mailen. Het team van Nieuwsbegrip kiest het onderwerp op basis van de meeste stemmen.

Leesstrategie

De leerlingen zijn er enthousiast over. Bovendien merkt de docent dat de vaardigheden vooruit gaan. Wekelijks staat één leesstrategie centraal (voorspellen, ophelderen van onduidelijkheden, samenvatten, vragen stellen, relaties/verwijswoorden). Ook spreekt Nieuwsbegrip elke week een ander intelligentiegebied aan. Dat zorgt ervoor dat de opdrachten elke week anders zijn.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.