praktijk
vo
mbo

Design Based Learning leert leerlingen in het vo creatief denken

Design Based Learning leert de leerling creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken voor echte problemen. Denken als een ontwerper dus. Math Nijsten en Erik van Alphen geven het vak technology and design op het Theresialyceum. In het fabrication laboratory, het mini-Fablab, beschikken zij over enkele 3D-printers en een lasersnijder om de ontwerpen uit te werken. Ook collega-leraren leren het principe van Design Based Learning en passen het toe in hun les.

  • Embedcode

Design-Based Learning is gebaseerd op het principe van Design Thinking en bestaat uit zes onderdelen:

  • opdrachtbeschrijving
  • veldonderzoek
  • ideeën genereren
  • creëren
  • argumentatie
  • reflectie

Design Based Learning is in de kern onderzoeken, kennis opdoen en maken. In het hele proces speelt argumentatie een belangrijke rol. De leerlingen vertellen aan de leraar of aan elkaar waarom ze bepaalde keuzes maken. Het resultaat is dat ze leren van hun eigen proces.

Samen een goed ontwerp maken en uitvoeren

De leerlingen werken samen in een groep. Ze overleggen, beargumenteren, onderzoeken en discussiëren om tot een goed ontwerp te komen. Daarbij hebben ze elkaar nodig. De taken worden verdeeld. De ene leerling is bijvoorbeeld goed in tekenen op de computer en een andere leerling is handig met ontwerpen en schetsen. Zonder ‘soft skills’ als samenwerken en communiceren krijg je het werk niet af. Ook andere 21e-eeuwse vaardigheden, zoals creatief denken, probleemoplossend vermogen en computational thinking zijn onderdeel van Design Based Learning.

De leerlingen maken eerst een ontwerp op papier en verwerken het op de computer. Na overleg met de leraar gaan ze aan de slag om hun ontwerp uit te voeren: ze printen het met de 3D-printer of snijden met de lasersnijder het ontwerp uit het materiaal.

Begeleiden collega’s met Design Based Learning

Ook de andere leraren van het Theresialyceum profiteren van de Design Based Learning- principes. Math Nijsten draagt zijn kennis op hen over, zodat zij hiermee aan de slag kunnen in hun lessen. Ze gebruiken het mini-Fablab voor hun eigen vak of vakoverstijgende projecten.

Meer weten?

  • Math Nijsten heeft een subsidie van het LerarenOntwikkelfonds (LOF) ontvangen om meer collega-leraren bij het project Design Based Learning te betrekken zodat ze zelf ook in het Fablab kunnen werken
  • Geïnteresseerd in maakonderwijs of Fablabs? Bekijk de informatie op de website van Fablab
Thema

Didactiek

Onderwerpen

Onderzoekend leren


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.