De Tweede Wereldoorlog beleven met Koffers vol verhalen

lerarenredactie | bijgewerkt op 01 mei 2019

Kennis over de Tweede Wereldoorlog neemt af bij jongeren. Met het project Koffers vol verhalen van het Airborne museum beleven leerlingen op een interactieve wijze de Slag om Arnhem. In elke koffer zit een verhaal van een kind uit 1944 met daarbij opdrachten die leerlingen in tweetallen uitvoeren. Zo ervaren de leerlingen hoe het was om als kind de Slag om Arnhem mee te maken.

Het project Koffers vol verhalen is ontwikkeld voor de hoogste groepen van het basisonderwijs en de laagste klassen van het voortgezet onderwijs. Voor groep 5-6 is er een aangepaste versie. De koffers bevatten verhalen van kinderen die tijdens de Slag om Arnhem tussen de 8 en 18 jaar oud waren.

Programma Koffers vol verhalen

Iedere leraar ontvangt vóór het museumbezoek een lespakket voor in de klas. Daarin zitten suggesties voor lessen, tips voor video’s op internet en informatie over de Slag om Arnhem. Eén van de lessuggesties is het uitnodigen van een ooggetuige van wie het verhaal is opgenomen in de Koffers vol verhalen.

Het bezoek aan het Airborne Museum begint met een interactieve inleiding over de Slag om Arnhem. Na een introductie gaat de klas in tweetallen uit elkaar. Ieder tweetal krijgt een koffer mee. In de koffer bevinden zich enkele voorwerpen en opdrachten. In iedere koffer staat één ooggetuige van de Slag om Arnhem centraal. De leerlingen gaan met hun koffer door het museum en voeren de opdrachten uit. Ze maken kennis met hun personage en verdiepen zich in de gebeurtenissen van september 1944 van die persoon.

Aansluitend gaan de leerlingen door de Airborne experience, waar ze als Britse parachutist, stap voor stap operatie Market Garden herbeleven. De geschiedenis komt tot leven door de realistische reconstructies, levensgrote filmfragmenten terwijl leerlingen zelf door de opeenvolgende hoofdstukken van de Slag om Arnhem lopen. Door de beelden en geluiden van bijvoorbeeld schoten en inslagen lijkt het alsof de leerlingen tussen de felle gevechten in de Arnhemse straten van de jaren ’40 staan.

Project Koffers voor verhalen doorvoeren in de klas

Na afloop krijgen leraren verwerkingsopdrachten en informatie mee waarmee leerlingen hun ervaringen met het museum in een presentatie of product kunnen vertalen.

Jan van Zandschulp, leraar groep 8, heeft met zijn klas meegedaan aan het project Koffers vol verhalen. Van Zandschulp: ‘’Het was een interessant project met een hoge betrokkenheid. De leerlingen waren erg enthousiast en vonden het leuk om op een actieve manier over de Tweede Wereldoorlog te leren.’’ Voor het museumbezoek heeft Jan van Zandschulp in de klas een ooggetuige zijn persoonlijke verhaal laten vertellen. ‘’Tijdens het museumbezoek ontdekten mijn leerlingen dat het verhaal van deze ooggetuige een van de verhalen uit de koffers was. Dit raakte de leerlingen en zorgde voor een diepere beleving,’’ zegt van Zandschulp.

Meer weten over de kennis van jongeren over de Tweede Wereldoorlog?

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen deed onderzoek naar de kennis van jongeren over de Tweede Wereldoorlog. Uit dit onderzoek blijkt dat een meerderheid (56%) van de ondervraagde jongeren geïnteresseerd is in de Tweede Wereldoorlog, maar ze scoren qua kennis slechts een krappe voldoende. Lees meer over de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek in het artikel Wat weten Nederlandse jongeren over de Tweede Wereldoorlog?

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.