Spellingbewustzijn

lerarenredactie | bijgewerkt op 08 november 2012

Veel leraren beginnen hun spellinginstructie zoals vrijwel alle spellingleergangen aangeven: door een of meer woorden op het (digi)bord te presenteren. Daarmee gaan ze voorbij aan het leerproces dat zij bij de leerlingen op gang moeten brengen, namelijk: het klankbeeld kunnen omzetten in de bijpassende en correct geordende tekens. Als het woord al is opgeschreven, is de oplossing al ‘verklapt’ en ontwikkelen de leerlingen niet de gevoeligheid die nodig is om de essentiële elementen in het klankbeeld te herkennen. Die gevoeligheid wordt ook wel aangeduid als ‘spellingbewustzijn’.

Om spellingsbewustzijn aan te leren, zijn er vijf stappen of fases:

  1. voordat de leerling het woord kan opschrijven, moet het eerst zijn gehoord;
  2. de  leerling moet de (klank) structuur herkennen;
  3. de leerling moet aandachtspunten, valkuilen, ezelsbruggetjes of regels die met het woord verbonden zijn, herkennen;
  4. het woord opschrijven;
  5. controleren of wat er staat, klopt met het woord dat werd gehoord of gedacht.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.