praktijk
vo

Niveaus van literaire competentie

  • Embedcode

‘Wat is het perspectief van dit boek? Noem de motieven van de protagonist.’ Dit soort vragen maakt het er voor middelbare scholieren niet altijd leuker op om Nederlandse boeken te lezen. Docenten schatten vaak het leesniveau te hoog in. Daardoor moeten leerlingen boeken lezen die ze eigenlijk niet begrijpen en opdrachten doen, waar ze weinig mee kunnen.

In het literatuuronderwijs wordt er te weinig gekeken naar verschillen tussen leerlingen. Dat zegt onderzoeker Theo Witte van het Universitair Onderwijscentrum Groningen (UOCG). Leerlingen kunnen in drie jaar tijd veel meer vooruitgang boeken, als er rekening wordt gehouden met wat ze wel en niet weten en begrijpen. Als voorbeeld noemt hij de boekenlijst, waaruit leerlingen mogen kiezen. Die zegt ze soms net zoveel als een willekeurige pagina uit het telefoonboek.

In Adams Appel (wetenschapsrubriek van TV Noord) doet Witte enkele aanbevelingen, die het voor zowel de docent als de leerling leuker en gemakkelijker moeten maken om stapsgewijs naar een hoger niveau te komen. Docente Monique Metzemaekers en haar VWO5-klas geven commentaar.

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Nederlands



JW Schoneveld | 26 maart 2012

Het proefschrift van Theo Witte is een mooi initiatief dat recht doet aan de heterogene leeservaring van de leerlingen in het VWO. Mevrouw Metzemaekers die Kluun voor al haar leerlingen in V5 verbiedt heeft daar weinig van begrepen. Maar het kan natuurlijk zijn dat zij met haar maatregel hoopt dat het verboden boek heimelijk wordt gelezen. In dat geval waardeer ik haar didactische ingeving.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.