praktijk
po

Bevorderen interesse voor bèta-vakken

  • Embedcode

Interesse bèta verbinden met gecijferdheid

Hoe kunnen leerkrachten bij het rekenen in groep 2 niet alleen getalbegrip maar ook vaardigheden  in meten en meetkunde oefenen met de leerlingen? Omdat deze vaardigheden ook nodig zijn bij wetenschap en techniek kan een leerkracht zo heel gemakkelijk rekenen en wetenschap en techniek aan bod laten komen in de klas. Het onderzoeksproject dat is uitgevoerd om te laten zien of kinderen vooruit gingen met deze aanpak heeft aangetoond dat bij de kinderen zowel rekenvaardigheid als vaardigheid bij meten en wegen vooruitgaat. Essentieel is dan wel dat er geoefend wordt  met kleine onderwijsgroepen.

Met dit onderzoek willen we de natuurlijke interesse van leerlingen voor bètavakken beter verbinden met activiteiten die rekenen-wiskunde (gecijferdheid) bevorderen. We hebben daarbij drie doelen:

– Leraren kunnen effectiever activiteiten aanbieden die kennis van bèta verbinden met rekenen-wiskunde

– Leraren ervaren minder handelingsverlegenheid bij deze activiteiten

– Bij leerlingen is er een toename van vaardigheden die kennis van bèta verbinden met rekenen-wiskunde

Dit onderzoek kwam tot stand op initiatief van www.techyourfuture.nl

 


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.