ROTOR-model: onderwijs in ontwikkeling

lerarenredactie | bijgewerkt op 06 november 2012

Lectoren van Hogeschool De Kempel in Helmond ontwikkelden ROTOR. Dat is een model waarmee je het ontwikkelingsproces binnen het onderwijs kunt ondersteunen. Het doorlopen van de stappen van het model zorgt voor een systematische en planmatige aanpak.

Het ROTOR-model ontleent zijn naam aan de eerste letters van de vijf afzonderlijke denkstappen in dit model:

  • Retrospectie
  • Ontwerpen
  • Toepassen
  • Onderzoeken
  • Reflectie

Het model is uitgewerkt door de kenniskring van het lectoraat ‘Leren in leerwerkgemeenschappen’ van de Pedagogische hogeschool De Kempel te Helmond.

De ROTOR is een praktisch denk-, handelings- en onderzoeksmodel, dat bruikbaar is om op een verantwoorde wijze de inhoudelijke kwaliteit te borgen van (voorgenomen) onderwijsontwikkelingen. Het is ook een houvast voor aanstaande leraren om gestructureerd en onderzoekend tegen zaken aan te kijken, antwoorden te zoeken en er daarna het handelen op af te stemmen.

In de video is te zien wat het ROTOR-model is en hoe (aanstaande) leraren het kunnen gebruiken.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.