praktijk
po

Denken in beelden: introductie

  • Embedcode

Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. Als je een beelddenker aan een boom laat denken ziet hij niet de letters b-o-o m maar dan ziet hij een boom met appels in zijn hoofd. Beelddenkers hebben plaatjes in hun hoofd, dat zijn geen stilstaande beelden en ze zijn verbonden met geuren, geluiden en smaak. Beelddenkers kunnen heel snel denken: ze denken vaak wel 32 beeldjes per seconde. Doordat een beelddenker zo snel denkt, gaan er dingen wel eens moeilijker of soms zelfs mis.

Omdat een beelddenker in beelden leert maar les krijgt in woorden, lopen beelddenkers op school vaak tegen veel problemen aan. De manier van lesgeven sluit gewoonweg niet aan bij de manier van leren van een beelddenker. Zij denken niet in taal maar in beelden, en daarom hebben ze moeite met de ‘vertaling’ naar de juiste woorden. In hun hoofd zien ze het beeld, het plaatje, maar het bijpassende woord of getal kunnen ze zo snel niet vinden. Dit levert problemen op bij het automatiseren van bijvoorbeeld tafels en sommen. In het onderwijs wordt veel nadruk gelegd op volgorde en details en dat zijn nu net de zaken waar beelddenkers wat moeite mee hebben. Zij zien het geheel en kunnen details moeilijk onderscheiden. Spelling vinden ze daarom vaak lastig.

Wanneer je als leerkracht weet waar je op kunt letten, kun je rekening houden met wat de dingen die een beelddenker moeilijk vindt. Hoe pas je je instructie aan? Welke hulpmiddelen kan een beelddenker ondersteunen? Hoe kun je de kwaliteiten van een beelddenker inzetten om hem te helpen? In deze video ziet u wat beelddenken is en hoe beelddenkers herkend kunnen worden. Leraren vertellen hoe een les opgebouwd kan worden zodat zowel een taaldenker als een beelddenker tot zijn recht komt.

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Differentiatie



ton | 2 maart 2017

Hoi ik ben ton ik ben ook beelddenker. ben nu 23 jaar en heb daar op school nooit bij gehaald zo as zou moet. maar ben op school wil in mijn rug gestook met een potlood en dan zeg de deskundige dat je autist ben maar ik weet zeker dat ik beelddenker ben dat ik van mijn zelf weet ben ik dat al vanaf groep 3. maar dit filmpje legt het goed uit zo as een beelddenker denkt


Anita | 30 november 2016

Welke volwassene spreekt en schrijft m.b.v. auditieve regels? 99 % doen we automatisch met de beelden die we in ons hoofd hebben. Alleen als het beeld in ons hoofd niet sterk genoeg is gaan we twijfelen en zou je het gewoon op kunnen zoeken.


Jeroen | 15 november 2014

Zie ook hier: Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het effect van rekening houden met beelddenken (als het al aantoonbaar is) op het leren. http://onderzoekonderwijs.net/2014/10/20/de-wankele-basis-van-beelddenken/


Marion | 25 september 2014

Ik ben een Beelddenker. Groepsleerkracht en heb inmiddels een 2 daagde opleiding voor Beelddenkers gevolgd. Ik wilde dat ik dit veel eerder had geweten.


simona | 24 september 2014

Geen wonder dat de onderwijsmythes moeilijk uit te roeien zijn als ze klakkeloos verspreid worden. Ben teleurgesteld in deze site.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.