praktijk
vo
so

Meervoudige Intelligentie: rekenen

  • Embedcode

Op de Margaretha Hardenbergschool in Veendam wordt Meervoudige Intelligentie (MI) toegepast binnen het speciale onderwijs. De lessen worden zodanig ingericht dat meerdere intelligenties aan bod komen. Hierdoor worden verschillen tussen leerlingen erkend en worden zij geprikkeld op het intelligentiegebied dat hen het beste ligt.

In de video zijn de leerlingen bezig in een project over geld om te leren rekenen. De leerlingen leren niet alleen rekenen uit een boek waarin gesproken wordt over geld, maar de leerlingen komen ook echt in aanraking met geld. Ze moeten knutselen om geld te verdienen en kunnen dingen aanschaffen met het geld dat ze verdienen.

Onder onderwijskundigen wordt de effectiviteit van lesgeven vanuit MI in twijfel getrokken. Cognitief psycholoog Daniel Willingham bijvoorbeeld schreef een gedegen kritiek. Het NRO heeft een inventarisatie gemaakt van onderzoeken naar het effect van het toepassen van MI. Er zijn weinig aanwijzingen gevonden dat rekening houden met de verschillende intelligenties bijdraagt aan het leren van leerlingen.

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Differentiatie



mark | 12 december 2012

Fantastisch dat jullie op deze manier jullie onderwijs vormgeven! Ik waardeer jullie lef en inzet om dit mogelijk te maken en zie op de videofilm tevreden jonge mensen die heel betekenisvol leren. Ben zelf werkzaam op de Hanze Hogeschool voor sportstudies (voorheen ALO Groningen) en ben heel benieuwd hoe jullie met bewegingsonderwijs omgaan.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.