Hoogbegaafdheid: onderpresteren

lerarenredactie | bijgewerkt op 14 januari 2009

Hoogbegaafde kinderen die niet of onjuist in hun ontwikkeling gestimuleerd worden, gaan soms onderpresteren. Dat kan verschillende oorzaken hebben; het is een hele kunst te ontdekken waaraan het ligt.

Eén van de oorzaken van onderpresteren is dat hoogbegaafde leerlingen nooit echt geleerd hebben om te leren. Moeten andere kinderen de rijtjes in hun hoofden stampen, de hoogbegaafde leerling bekijkt slechts een keer een pagina en de topografie zit in zijn/haar hoofd. Op de basisschool heeft dit altijd nog tot goede cijfers geleid, eenmaal in het voortgezet onderwijs blijkt deze vorm van ‘leren’ niet meer voldoende te zijn. Sterker nog, het hoogbegaafde kind heeft nooit geleerd om te leren. De leraar en de ouders zullen het kind aansporen beter zijn/haar best te doen maar dit heeft een averechts effect. Het kind kan faalangst krijgen of depressief raken en kan uiteindelijk afhaken.

Hoogbegaafde Bryan vertelt in deze video hoe hij op de middelbare school alleen nog maar onvoldoendes haalde, bleef zitten en uiteindelijk vervroegd de school heeft verlaten.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.