praktijk
po
so

Hoe stimuleer je spel op het schoolplein?

Ieder kind heeft behoefte aan vrije-spel-momenten. Dit gebeurt op school vooral in de pauzes op het schoolplein. Niet voor alle leerlingen is dit een makkelijke situatie. De structuur die de hele dag binnen in de school geboden wordt, valt op het schoolplein weg. Hierdoor ontstaan er sneller ruzies. Om de pauzes aangenamer te maken, benaderde basisschool de Prinsenhof het team van Beweeg Wijs om bewegen en spelen een kwaliteitsimpuls te geven.

  • Embedcode

Veel leerlingen hebben behoefte aan inspiratie en begeleiding op het schoolplein. De pleinwacht heeft geen tijd om het spel te begeleiden en te sturen. Daardoor ontstaat verveling en uit verveling ontstaan er ruzies. En die ruzies worden dan weer opgelost door de pleinwacht.

School voor speciaal basisonderwijs de Prinsenhof in Apeldoorn is een school die zich herkende in bovenstaande situatie. Om de pauzes aangenamer te maken en de momenten op het schoolplein te verbeteren, benaderde de Prinsenhof Beweeg Wijs.

Spelbegeleiding op het schoolplein

Op de Prinsenhof is er nu een coördinator pleinspelen, Robin ter Maat, aangesteld, die spelen bedenkt en begeleidt. Hij doet dit samen met oudere kinderen, zogenaamde juniorcoaches. Deze coördinator houdt contact met de groepsleraar en de leraar lichamelijke opvoeding, zodat beiden weten waar de kinderen mee bezig zijn en hoe het spel is verlopen.

Meer weten?

Wil je meer weten over spelbegeleiding op het schoolplein? Bekijk dan ook eens de publicaties Spelbegeleiding in de pauze of Spelbegeleiding op het schoolplein.

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Motivatie


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.