praktijk
so

Ouderbetrokkenheid bij opstellen van ontwikkelingsperspectief

  • Embedcode

Ouderbetrokkenheid vergroten bij het leerproces van de leerling is een proces van experimenteren en leren samen met alle betrokkenen, ouders én leerkrachten, waar je de tijd voor moet nemen. Door een jaar lang op elke ouderavond te experimenteren met interactieregels en het maken van een raamwerk voor de gesprekken is er op de Albert Schweitzerschool een gezamenlijke visie ontwikkeld. Conclusie: door de eigen houding te veranderen, verandert de houding van de ouders ook.

Leerkrachten van de Albert Schweitzerschool gaan nu, aan de hand van een gespreksmodel, met alle ouders in gesprek om zo samen vorm te geven aan het ontwikkelingsperspectief. Samen de bevorderende en belemmerende factoren van de leerling in kaart brengen en van daaruit de (onderwijs)behoefte formuleren. “We zijn tot de conclusie gekomen dat ouders en school door samenwerken samen wijzer zijn en daar wordt ook de leerling ‘wijzer’ van.”



sanne-lot@blogboek.com | 12 maart 2015

Wat een mooie conclusie! Ik geloof hier ook erg in en daarom heb ik Blogboek.com ontwikkeld. Een online platform om de samenwerking tussen ouders, school en eventueel zorg te vereenvoudigen. Ontwikkeld vanuit de dagelijkse praktijk. In Blogboek kun je de voortgang van het OPP bijhouden en verschillende deelnemers koppelen aan de doelen, zodat er eenvoudig en snel kennis gedeeld kan worden. De ouder beheert Blogboek, zodat de privacy goed geregeld is en de informatie met het kind meereist wat handig is bij verandering van klas of therapeut bijvoorbeeld. Samen met oudervereniging Balans zijn we dit aan het uitrollen, meer informatie staat op onze website en op die van Balans.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.