praktijk
mbo

Structuurklas voor mensen met autisme

  • Embedcode

De ICT-sector verandert. Stonden vroeger met name de ingewikkelde technische handelingen centraal, tegenwoordig draait het vaak om klantencontact. Om deelnemers met een stoornis in het autismespectrum toch een toekomst in de ICT te bieden, startte het ROC Albeda College in samenwerking met De Steiger (behandel- en expertisecentrum voor autisme van De Grote Rivieren) met een speciale ICT StructuurKlas. Een begeleidingstraject op maat voor een bijzondere groep getalenteerde deelnemers.

De leerlingen kunnen het niveau van de opleiding aan, echter wat betreft de vaardigheden die nodig zijn bij leren en werken schieten zij tekort en moeten zij daardoor vaak vroegtijdig stoppen met hun opleiding: flexibiliteit, goed communiceren, invoelingsvermogen en sociale vaardigheden zijn bij jongeren met autisme anders ontwikkeld. De gebruikelijke manier van leren waarbij een groot beroep wordt gedaan op zelfstandigheid en samenwerken blijkt nadelig te zijn voor jongeren met ASS.

De kenmerken van de StructuurKlas zijn: groepsgrootte is klein (maximaal 12 leerlingen), de ruimte en de lessen worden ‘autismevriendelijk” ingericht en de beroepsopleiding wordt gecombineerd met een training in vaardigheden.

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Leerproblemen



kitty Luyten | 7 maart 2013

Ik heb met veel interresse de info over de struktuurklas gelezen voor mensen met autisme, heb zelf een zoon die net weer (voor de 2de keer) te horen heeft gekregen dat hij de opleiding niet heeft kunnen afronden, omdat hij tegen bep. zaken aanloopt. Hij kan de stof ,gezien zijn leercapaciteiten wel aan maar op de een of andere manier lukt het toch net niet om een dilpoma te behalen. Heel geraag zou ik wat meer te weten komen over jullie.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.