Identificeren verschillen en overeenkomsten in het po

lerarenredactie | bijgewerkt op 13 juli 2016

Identificeren van overeenkomsten en verschillen is de basis van het menselijk denken en daarmee de kern van al het leren. In deze video geeft leraar Marije Blinde van De Zeppelin in Barendrecht samen met haar klas het schoolvoorbeeld van het in beeld brengen van overeenkomsten en verschillen.

Afhankelijk van het leerdoel, identificeer je overeenkomsten en verschillen op een verschillende manier:

  • Laat leerlingen dan zelf overeenkomsten en verschillen identificeren, zonder inbreng van de leraar.
  • Gebruik superschema’s om het begrip van de leerstof bij leerlingen te vergroten. Superschema’s vergroten het vermogen van leerlingen om overeenkomsten en verschillen te begrijpen en te bedenken.

Vier verschillende vormen

Er zijn vier verschillende vormen die zeer effectief zijn:

  • Vergelijken: het identificeren van overeenkomsten en verschillen;
  • Classificeren: het indelen in categorieën op basis van kenmerken;
  • Creëren van metaforen: het identificeren van een basispatroon en vervolgens het vinden van een ander onderwerp met hetzelfde basispatroon
  • Creëren van analogieën: het identificeren van verbanden tussen verbanden
  • Als je uit bent op homogene conclusies, specifieke overeenkomsten en verschillen, dan ligt een leraargestuurde activiteit voor de hand: geef eenvoudigweg de overeenkomsten en verschillen.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.