Literaire competenties
praktijk
vo

Literaire competenties

  • Embedcode

Onderzoek

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de verschillen tussen leerlingen in leeshouding en leescompetentie in het begin van 4 havo/vwo heel groot kunnen zijn, en ook dat leraren moeilijk met deze verschillen om kunnen gaan. Het vakdidactisch repertoire van de leraar is te beperkt om maatwerk te leveren en verschillende groepen leerlingen uit te dagen.

Ontwikkeling

Belangrijk bij literatuuronderwijs is dat de leraar goed voor ogen heeft wat het niveau is van de leerling (concrete oriëntatiepunten), weet waar de leerling naar toe moet (doelen) en weet hoe de leerling daar kan komen (richtingaanwijzers).

Niveau bepalen

In deze video zie je hoe je als leraar het niveau van je leerling kan bepalen aan de hand van korte gesprekjes.

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.