Van beleidsplan naar leerlijn

lerarenredactie | bijgewerkt op 08 maart 2012

Veranderingen in de samenleving vragen steeds om nieuwe kennis en vaardigheden en daarmee om een blijvende ontwikkeling van onderwijs. Maar hoe loopt zo’n proces van leerplanontwikkeling eigenlijk?

Het Amadeus Lyceum in Vleuten is een cultuurschool voor VMBO TL, HAVO, Atheneum en Gymnasium. Dit lyceum heeft een heel eigentijdse kijk op onderwijs en heeft geïnspireerd door de leertheorieën van Stevens, Kolb en Gardner, vier kernwaarden gekozen die de basis vormen voor de inrichting van het onderwijs, de wijze waarop men met elkaar omgaat en de verwachting die men van de leerlingen heeft. Deze zijn: persoonlijke ontwikkeling, zelfsturing, dialoog en respect en creativiteit.

Vanuit de vier kernwaarden ontwikkelt het Amadeus Lyceum zelf lesmateriaal. Aanleiding om zelf  lesmaterialen te maken, is dat het bestaande materiaal niet zonder meer aansluit op het eigentijdse onderwijsconcept van onze school. Het onderwijs is vakoverstijgend, en wordt meestal vormgegeven vanuit een thema of een actuele maatschappelijke kwestie.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.