praktijk
po

Meervoudige intelligentie: toetsen

Op ’t Schoolhuys in Houten wordt gewerkt volgens het idee van Meervoudige Intelligentie (MI). MI biedt inzicht in de diversiteit van de talenten van leerlingen. Zaakvakken en creatieve vakken worden met elkaar ge├»ntegreerd. Maar hoe toets je nu of de leerlingen genoeg hebben geleerd?

  • Embedcode

In deze video vertellen leraar Clazien van den Brink (groep 7) en leraar Lianne Everts (groep 8) hoe ze de leerlingen op originele manieren toetsen, bijvoorbeeld door presentaties of een vakantiebeurs.

Onder onderwijskundigen wordt de effectiviteit van lesgeven vanuit MI in twijfel getrokken. Cognitief psycholoog Daniel Willingham bijvoorbeeld schreef een gedegen kritiek. Het NRO heeft een inventarisatie gemaakt van onderzoeken naar het effect van het toepassen van MI. Er zijn weinig aanwijzingen gevonden dat rekening houden met de verschillende intelligenties bijdraagt aan het leren van leerlingen.

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Differentiatie


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.