Onderwijs Pioniers: Online geletterdheid

lerarenredactie | bijgewerkt op 02 oktober 2015

Iedereen kent het wel: je vult een zoekterm in op Google en wordt overspoeld door linkjes en filmmateriaal. Het internet is een enorme bron van informatie, maar ook van afleidingen en zijsporen. Onze leerlingen ervaren dat niet minder dan volwassenen, ook al lijken ze heel ‘internetvaardig’. Uit onderzoek (PISA 2006) blijkt echter dat bijna een vijfde van de deelnemende leerlingen onvoldoende scoort op het begrijpen van informatie op internet. Dit is niet dezelfde groep als de groep die uitvalt op begrip van gewone schoolboekteksten. Tekstbegrip is een belangrijk onderdeel van het curriculum voor het vak Nederlands, maar online tekstbegrip krijgt weinig aandacht en dat moet veranderen.

De link naar de blog van Jeroen Clemens over de ontwikkelgroep voor het promotieonderzoek waar in de video naar gerefereerd wordt; http://www.jeroenclemens.nl/promotieonderzoek/uitnodiging-ontwikkelgroep-onlinegeletterdheid-power-of-the-crowd/

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.