Geschiedenis levend maken met objecten

lerarenredactie | bijgewerkt op 30 juni 2013

Een oude radio, een jodenster, een krant uit de jaren ’60. Lammert Doedens, leraar geschiedenis aan het vmbo, maakt zijn lessen aansprekend door objecten in te brengen. “Dat werkt hartstikke goed,” aldus Lammert, die voorheen werkte in de museumwereld.

Tastbaar
Door objecten aan de leerlingen te tonen, wordt de geschiedenis tastbaar, raakt hun nieuwsgierigheid geprikkeld en stellen zij zich opener op. “Daardoor gaan ze rustiger en relaxter met de stof om,” aldus Lammert. Het verhoogt ook hun betrokkenheid.

Concreet
Het lesgeven met object helpt bovendien vooral goed om abstracte begrippen voor leerlingen concreet te maken. “Je kunt je verhaal makkelijker ophangen aan een object,” concludeert Lammert.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.