praktijk
mbo

Onderwijs Pioniers: Stop de braindrain

  • Embedcode

Onderwijs Pioniers is ontstaan vanuit het idee dat bevlogen leraren de ruimte en ondersteuning moeten krijgen om hun eigen werkomgeving, de school en het onderwijs als geheel, te verbeteren. Daarom helpt Onderwijs Pioniers leraren om innovatieve ideeën verder te ontwikkelen en op school te realiseren. Leraren krijgen hiervoor een budget en ondersteuning in de vorm van Pioniersdagen, een helpdesk, een netwerk van Pioniers en kans op de Onderwijs Pioniers Trofee.

Daarmee krijgen pionierende leraren de ruimte, gelegenheid en een podium om hun eigen werkomgeving te vernieuwen. Tegelijkertijd is het een leerervaring voor scholen om te vernieuwen van binnenuit. Onderwijs Pioniers maakt leraren eigenaar van vernieuwing op school en van hun eigen leerproces. Hiermee is Onderwijs Pioniers een antwoord op ‘top-down’ vernieuwingen in het onderwijs zonder het betrekken van de leraren en een ervaren gebrek aan professionele ruimte. Want duurzame en gedragen verbetering van het onderwijs kan alleen ontstaan als de leraren daar eigenaar van zijn. En duurzame vernieuwing ontstaat alleen als gewerkt wordt aan een cultuur van vernieuwing in het onderwijs.

In deze serie video’s portretteren we een aantal onderwijspioniers. Wie zijn zij en wat zijn hun ideeën? In deze video volgen we onderwijspionier Bart Duijvelshoff, leraar aan een ROC. Bart zag veel ervaren collega’s vertrekken. Er ging dan veel kennis verloren. Dat bracht hem op een idee: video’s maken van vertrekkende leraren die hun sterkste les geven. Zo blijft hun kennis en ervaring behouden voor de achtergebleven of nieuwe leraren. Bart is ermee aan de slag gegaan en informeert in de deze video zijn collega’s hierover.

Onderwerpen

Leren van elkaar



klaas wever | 30 december 2014

Helemaal mee eens, Bart. Het zou ook mooi zijn als oud docenten en andere medewerkers zich zouden blijven inzetten voor een beter onderwijs. De Braindrain kan ook naar de school toekomen!


R.Boontjes | 28 december 2014

Misschien kan Bart eens onderzoeken waarom die TOP docenten besluiten te vertrekken....


P. Blom | 23 februari 2014

Hoi Bart, een sympathiek idee, maar.... Alleen bestaat het gevaar dat deze digitale kennis door onderwijs managers wordt opgevat als teken dat docenten totaal overbodig zijn. De kennis staat immers op internet.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.