praktijk
po

Ervaar het maar in het basisonderwijs

De methode Ervaar het maar is een werkwijze voor het stimuleren van de motoriek, de zintuigen en de communicatie. Ervaar het maar gaat uit van de totale ontwikkeling van een leerling. De senso-motorische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling zijn met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar. Daarom is het belangrijk om aan álle ontwikkelingsgebieden aandacht te schenken. De methodiek biedt in het kader van Passend Onderwijs mooie handvatten en inzichten.

  • Embedcode

Ervaar het maar is van oorsprong ontwikkeld voor de begeleiding van mensen met een (ernstige meervoudige) verstandelijke beperking. Al gauw werd duidelijk dat deze totale benaderingswijze voor ieder mens positief is. Voor het basisonderwijs werd een speciale werkwijze gemaakt. De methode biedt zeker bij zorgleerlingen met hulpvragen rondom gedrag, bewegen en sensorische-motoriek een meerwaarde. In deze video laten Thyra Koeleman en Liesbeth Drijber zien hoe Ervaar het maar werkt in het reguliere basisonderwijs.

Holistische benaderingswijze

De methodiek ‘Ervaar het maar ’is een holistische benaderingswijze en richt zich op alle ontwikkelingsaspecten van het kind zoals:

  • Het menselijke energiesysteem
  • De communicatie
  • De sociaal emotionele ontwikkeling
  • De motoriek
  • De zintuiglijke informatieverwerking
  • De cognitieve ontwikkeling

De kracht van deze methode ligt in de totale benaderingswijze.

Meer weten?

Wil je meer lezen over hoe je de totale ontwikkeling van leerlingen stimuleert? Lees dan de publicatie Kinderyoga in de basisschool.

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Differentiatie


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.