Aandacht voor creativiteit

lerarenredactie | bijgewerkt op 03 december 2009

Terwijl we niet eens weten hoe de wereld er over vijf jaar uitziet, proberen we onze leerlingen toch voor te bereiden op de toekomst. Maar waar je ook komt ter wereld, overal gebeurt dit met dezelfde vakkenhiërarchie. Hier moet verandering in komen, aldus creativiteitexpert Ken Robinson. Hij ziet graag dat educatiesystemen veranderen, aangezien deze gebaseerd zijn op een tijd die voorbij is. Deze tijd bestond uit hard werken en dus moesten er vakken onderwezen worden waar de kinderen later een baan mee konden krijgen. Die tijd is volgens Robinson voorbij.

Creativiteit, bestaande uit dans, kunst en muziek, moet dezelfde status krijgen op school als elk ander vak. Maar kinderen wordt geleerd om geen fouten te maken, terwijl ze door het maken van fouten juist op originele ideeën komen. Volgens het UNESCO halen de komende dertig jaar meer mensen dan ooit tevoren een diploma. Robinson pleit daarom voor het adopteren van een nieuwe opvatting en opstelling over het onderwijs, een educatiesysteem dat creativiteit koestert in plaats van ondermijnt.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.