praktijk
vo

Begeleiding startende leraar

  • Embedcode

Veel beginnende leraren verlaten vroegtijdig het onderwijs. Hoe voorkom je dit? De school van Loes Lomme geeft het goede voorbeeld. Ze is al zes jaar docentcoach. Zij begeleid beginnende docenten op haar school. “Je ziet leraren zelfverzekerd worden,” zo licht Loes toe. “Ze kunnen bij mij stoom afblazen, ze kunnen hun ei kwijt. Het draagt er allemaal aan bij dat we deze leraren weten te behouden voor de school.”

De Rijksuniversiteit Groningen heeft deze school inmiddels bestempeld als best practice. Loes geeft nog vijf tips om de begeleiding van startende leraren in goede banen te leiden:

  1. Luister goed en probeer te helpen
  2. Scheidt begeleiding en beoordeling voor een veilig gevoel
  3. Faciliteer je docentcoaches niet alleen met taakuren maar ook met bijvoorbeeld een spreekruimte
  4. Geef scholing
  5. Verwerk de onderwijsvisie van je school in het begeleidingsprogramma
Onderwerpen

Startende leraar



Anoniem | 16 februari 2014

Dat komt goed Lydia! Ik herken je probleem en het is helaas te afhankelijk van de karaktertrekken van de begeleider. Dat bepaalt in grote mate hoe die je begeleidt. Mijn begeleider heeft gelukkig mijn problemen op het gebied van feedback geven onderkent en geeft mij nu positieve feedback en verbeterpunten. Ik zou je misschien als tip geven om af en toe andere stagiaires of collega's je feedback te laten geven. Je directe vakcoach geeft je vaak feedback van zijn of haar oogpunt. Het is ook goed om vanuit meerdere kanten te belichten.


Lydia | 29 januari 2014

Het is bijna angstaanjagend hoeveel vakcoaches niet kunnen begeleiden. Ik heb de afgelopen paar jaar alleen maar vakcoaches gehad die dat gewoon echt niet konden. Niet tot weinig feedback geven op de lessen, de lessen niet nabespreken, veel negatieve kritiek geven tussendoor en weinig positiefs laten horen, je vertellen dat je lesgeven niet kunt leren (lekker positief voor jou als student), enzovoorts. Ik zou willen dat ze zo'n speciaal traject op iedere school zouden doen. Nu wordt er teveel van talent uitgegaan. Dat MOET NIET KUNNEN!


Bart | 13 december 2013

Mooie samenvatting van het belang om beginnend docenten te coachen. Had ik in mijn eerste zelfstandige jaar echt wel wat aan gehad.


Marie Pastoor | 13 december 2013

een mooie gemaakt filmpje over de waarde van de begeleiding van nieuwe docenten. Compliment ook aan de school die deze waarde ook faciliteert.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.