Dyslexie: leerlingdossier
Als een leerling problemen heeft met lezen en/of spellen, kunnen er verschillende oorzaken zijn. Gedacht kan worden aan de kwaliteit van de instructie, maar ook aan oorzaken meer bij het kind gelegen zoals veel verzuim en/of concentratieproblemen. Er kan ook sprake zijn van dyslexie. Wanneer de ouders aanspraak willen maken op vergoeding van diagnostiek en behandeling dan moeten zij bij de aanmelding bij de diagnosticus/behandelaar een door de school opgesteld leerlingdossier dyslexie overhandigen. Een dossier dat aan de eisen voldoet, geeft recht op bekostigde diagnostiek. In het leerlingdossier dyslexie moeten zaken zijn opgenomen als:
- omschrijving van het lees- en spellingsprobleem
- volledige uitdraai van het leerlingvolgsysteem
- signalering van de lees- en spellingproblemen (datum, toets, score)
- omschrijving van de extra begeleiding
- omschrijving van de resultaten van de extra begeleiding
- weergave van drie opeenvolgende meetmomenten (criterium van achterstand moet van toepassing zijn op drie achtereenvolgende meetmomenten, voorafgaand aan de aanmelding in de gezondheidszorg)
- aanvullende toetsgegevens die vermoeden van dyslexie ondersteunen (niet verplicht, wel aanbevolen).
- aantonen van didactische resistentie na geboden begeleiding van voldoende intensiteit en kwaliteit.
In dit filmfragment spreken ouders, school en diagnosticus/behandelaar over hun ervaringen rondom het leerlingdossier dyslexie.