praktijk
po

Activerende leerstrategieën in het PO

  • Embedcode

Voor leerlingen is het belangrijk om zich competent en gewaardeerd te voelen. Met activerende leerstrategiën krijgt de leraar gereedschap in handen om het leerrendement van leerlingen te verhogen. Leerlingen krijgen meer inzicht in voorwaarden voor het leren leren en in hun eigen kwaliteiten. Daarnaast leren zij heel praktisch hoe zij hiervan het beste gebruik kunnen maken. Leerlingen worden mede-eigenaar van het leerproces. De intrinsieke motivatie om te leren zal toenemen door het ervaren van een hoge mate van autonomie en onafhankelijkheid. Het gebruik van activerende leerstrategieën is gericht op de bovenbouw basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs.

 

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Samenwerkend leren



Monique Krings | 26 mei 2011

Yvonne, ik ben het helemaal met je eens. Gelukkig worden door de inzet van coöperatieve werkvormen ook de andere leerlingangen gebruikt, waardoor alle kinderen geactiveerd worden.


Yvonne van Lith | 26 mei 2011

Bij ca. 60% is de dominante leerstijl visueel. De aangeboden methode is voor die kinderen een leuke methode. Ook zijn er kinderen die meer auditief, auditief digitaal of kinesthetisch leren. Het is belangrijk dat hier ook op wordt aangesloten. Het moet ook hun eigen manier zijn en niet een hulpmiddel die MOET. Anders is het geen hulpmiddel. Wat wel goed is, is dat het voor kinderen die minder visueel zijn ingesteld dit wel wordt geprikkeld maar er moet ook oog blijven voor hun meest ontwikkelde leerstijl.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.