Leraar24 logo
Met LARP in het onderwijs leren leerlingen door rollenspelen
praktijk
po
vo
mbo
so

Met LARP in het onderwijs leren leerlingen door rollenspelen

De Fantasten is een buitenschools programma op UniC in Utrecht waarbij leerlingen experimenteren en leren door rollenspelen. Leerlingen bedenken een eigen personage die ze tot leven laten komen in een rollenspel vol avontuur, magie en fictie. Elke speler heeft een naam, kostuum, wapens en andere attributen. Nils Visser is de initiatiefnemer van het project dat gebaseerd is op Live Action Role Playing (LARP).

  • Embedcode

Een live action roleplaying-game is een rollenspel waarbij tientallen spelers tegelijkertijd in een verhaal meespelen. Een LARP speelt zich meestal af in een fantasiewereld die gebaseerd is op zogeheten tabletop-roleplay of online games. De rollenspelen hebben vaak iets weg van een Middeleeuwse fantasiewereld.

Wat leren leerlingen van LARP?

Leerlingen houden over het algemeen van fantasie. Live Action Role Playing (LARP) sluit hierbij aan. Leerlingen leven zich in een bepaald personage in en spelen situaties na. De leerlingen werken thuis en op school aan scripts, kleding en vaardigheden zoals zwaardvechten en boogschieten. Maar ook andere competenties, zoals samenwerken en onderhandelen komen aan de orde.

De club trekt over het algemeen de wat stillere leerlingen aan, die tijdens het spel aansluiting vinden bij elkaar en hierdoor mondiger en zelfverzekerder worden. Naast deze persoonlijke ontwikkeling creëert het rollenspel ook sociale verbondenheid op school.

LARP-school in Denemarken

In Denemarken staat de eerste volledige LARP-school van de wereld. LARP is zeer populair in Denemarken. Op deze school zijn er naast het normale curriculum LARP’s voor voetbal, muziek of dans, maar ook voor wiskunde, grafisch ontwerp en de maritieme wereld. Het geheim van leren in een spelomgeving is dat leerlingen fouten kunnen maken zonder dat ze die op zichzelf hoeven te betrekken, het is de rol die de fout maakt. Ook niveauverschillen tussen leerlingen vallen minder op omdat in het spel iedereen een bijdrage kan leveren op zijn of haar niveau.

Onderwijs Pioniers

Nils Visser kreeg subsidie en begeleiding van het programma Onderwijs Pioniers om het project De Fantasten te kunnen vormgeven. Onderwijs Pioniers is ontstaan vanuit het idee dat bevlogen leraren de ruimte en ondersteuning moeten krijgen om met een goed idee aan de slag te gaan. De innovatieve leraren verbeteren hun eigen werkomgeving, de school en het onderwijs als geheel. In 2015 is Onderwijs Pioniers opgegaan in het LerarenOntwikkelFonds (LOF).

Meer weten over leren door rollenspelen?

Wil je meer weten over LARP in het onderwijs? Lees dan de onderstaande artikelen:

Op Leraar24 vind je artikelen over spelenderwijs leren:

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Spelend leren

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Stel je vraag aan Leraar24

Leraar24 helpt je graag. Laat ons weten als je een vraag hebt over onderwijs in de praktijk en onderzoek.

Leraar24 is een samenwerking tussen