Filmopdracht literatuurgeschiedenis

lerarenredactie | bijgewerkt op 06 juni 2013

Jolanda van der Ven is lerares Nederlands in Oss. Tijdens een les literatuurgeschiedenis vraagt ze haar leerlingen (vwo 5) om een onderwerp uit een lijst te kiezen en dit uit te werken in een video.  Voor het maken van de video mogen de leerlingen een bekend televisieformat als kapstok gebruiken. De video mag grappig zijn, als het leerelement maar behouden blijft.

Jolanda: “Eerst maken de leerlingen een werkplan. Daaruit moet blijken dat het gekozen onderwerp past in het format. Daarna hebben de leerlingen 3 weken om het filmpje af te maken. Dat filmpje verschijnt dan weer op YouTube.”

Naast inhoud worden de leerlingen ook beoordeeld op het filmen zelf.

Jolanda: “Ik vind deze manier van lesgeven leuk. Het maakt de leerlingen creatiever en biedt jou als docent de mogelijkheid om op een individueel niveau bij te sturen.”

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.