praktijk
vo

Filmopdracht literatuurgeschiedenis

  • Embedcode

Jolanda van der Ven is lerares Nederlands in Oss. Tijdens een les literatuurgeschiedenis vraagt ze haar leerlingen (vwo 5) om een onderwerp uit een lijst te kiezen en dit uit te werken in een video.  Voor het maken van de video mogen de leerlingen een bekend televisieformat als kapstok gebruiken. De video mag grappig zijn, als het leerelement maar behouden blijft.

Jolanda: “Eerst maken de leerlingen een werkplan. Daaruit moet blijken dat het gekozen onderwerp past in het format. Daarna hebben de leerlingen 3 weken om het filmpje af te maken. Dat filmpje verschijnt dan weer op YouTube.”

Naast inhoud worden de leerlingen ook beoordeeld op het filmen zelf.

Jolanda: “Ik vind deze manier van lesgeven leuk. Het maakt de leerlingen creatiever en biedt jou als docent de mogelijkheid om op een individueel niveau bij te sturen.”

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Nederlands



Rein Akkermans | 6 juni 2013

Hartstikke leuk en, denk ik, ook goed literatuurproject. Ik ben blij te zien dat de sectie Nederlands voortvarend doorgaat met creatieve opdrachten bij literatuuronderwijs. Prima dat leerlingen niet alleen het nodige leren over periodes uit de literatuurgeschiedenis, maar de opgedane kennis ook toepassen op een creatieve manier. De keuze voor film en tv-formats lijkt me eigentijds en zal leerlingen zeker aanspreken. Chapeau Jolanda !!!!ssqynp

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.