De Spelles geeft de gymles een nieuwe impuls

lerarenredactie | 20 december 2017

De Spelles geeft leraren een praktische invulling hoe je in een (gym)les of daarbuiten iedereen kunt laten bewegen. Waarbij plezier, enthousiasme en betrokkenheid voorop staan. Een goede gymles bestaat namelijk niet uit enkel het aanleren van een vaardigheid, maar moet juist voorzien in de eerste en grootste behoefte van leerling, namelijk dat hij zijn bewegingsdrang kwijt kan in een activiteit.
verzameling ballen

Matthijs Jansen staat sinds 2011 dagelijks voor de klas. Naast lesgeven in een klaslokaal, geeft hij ook de gymles aan zijn groep. Het belangrijkste bij een spelles is volgens Matthijs dat iedereen beweegt en kan meedoen.

Andere mindset

In de praktijk merkte Matthijs echter, dat vooral de goede bewegers aan het bewegen waren en een aantal leerlingen zelfs afhaakte. Dat bracht hem tot nadenken over wat anders kan in de gymles. Deze andere mindset resulteerde meteen in een verandering bij de kinderen: iedereen deed mee en kon ook meedoen! De enthousiaste leraar wilde deze verandering aan anderen laten zien en maakte filmpjes van de spellen.

Sociale media

Via diverse socialmedia-kanalen kun je delen in zijn enthousiasme, op Facebook heeft De Spelles al méér dan 50.000 likes! Iedere week deelt Matijs een nieuwe activiteit. Met De Spelles wil hij vooral inspireren en laten zien hoe je kinderen in beweging kunt krijgen.

Kijk op de De Spelles en geef jouw gymles ook een nieuwe impuls!


De serie Door de leraar besteedt aandacht aan thema’s of tools die door leraren zijn ontwikkeld. De serie geeft ruimte aan leraren of bijna-leraren die zelf of samen met anderen iets hebben gemaakt en dat willen delen met hun collega’s. Heb je ook iets om te delen met collega’s? Stuur dan een mailtje aan Leraar24

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.