Filteren

303 resultaten

303 resultaten Sorteren op Wis alle filters
afbeelding met tekst 21st century skills
  • MBO

Voorbereid op de toekomst: 21ste-eeuwse vaardigheden in het mbo

Het beroepsonderwijs moet jongeren opleiden tot zelfredzame, kritische burgers en werknemers. Dat vraagt om aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden, hoor je vaak. Wat zijn die vaardigheden, en hoe kan het mbo daaraan invulling geven?

08 juni 2018 | onderzoek

Docent zit met leerlingen op de grond en leest voor
  • PO

Voelen leraren zich bekwaam om gym en kunstonderwijs te geven bij hoge werkdruk?

Leraren die meer werkdruk ervaren, twijfelen vaker aan de eigen bekwaamheid en zijn minder tevreden over hun werk. Daarentegen zijn leraren die zich bekwaam voelen juist tevredener. Hoe zit dit bij bewegingsonderwijs en cultuureducatie, vakken waar leraren eerder twijfelen aan eigen kunnen?

10 mei 2018 | onderzoek

Boeken op tafel met krijtbord op achtergrond
  • PO

Zijn de leerlijnen van de verschillende vakken op de basisschool te vergelijken?

Voor elk van de 58 kerndoelen in het basisonderwijs is een leerlijn ontwikkeld volgens een vast ontwerpprincipe. Maar iedere leerlijn is vanuit zijn eigen didactische en pedagogische uitgangspunten ontwikkeld, waardoor vergelijking nu niet mogelijk is.

03 april 2018 | onderzoek

Logo van scheikunde lesmethode voor Zoet zout zuur
  • PO
  • VO
  • MBO
  • SO

Maak je scheikundeles veelzijdig met de lesmethode Zoet zout zuur

Zoet zout zuur: meer tijd voor de leerling door veelzijdige scheikundeles in de serie Door de leraar

03 april 2018 | praktijk | door de leraar

  • PO

Wat levert vakintegratie in het po op?

Taal- en rekenlessen integreren in het bètaonderwijs kan bijdragen aan zowel domeinkennis als taal- en rekenvaardigheden. Andere vaardigheden, zoals problemen oplossen, omgaan met informatie en samenwerken, kunnen leerlingen alleen goed ontwikkelen als ze voldoende domeinkennis hebben.

16 maart 2018 | onderzoek

Leerling met multiculturele achtergrond in een klas
  • VO

Hoe maak je geschiedenisonderwijs interessant op een tweetalige en multiculturele school? Video

Op een multiculturele school heb je te maken met verschillende achtergronden van leerlingen. Hoe gebruik je deze diversiteit in je lessen geschiedenis?

08 februari 2018 | praktijk