Actief Duits leren met Stationenlernen

lerarenredactie | 19 februari 2014

Meer ruimte voor leerlingen en minder stress voor leraren. Hoe kun je de leerlingen meer ruimte geven om actief en zelfsturend met het vak Duits aan de slag te gaan? En hoe kan de leraar zijn rol als politieagent minimaliseren en meer tijd hebben voor pedagogische activiteiten?

Bij het Stationenlernen ontvangt iedere groep leerlingen een werkbriefje. Op dit briefje staan de verschillende leereilanden vermeld. De leerlingen maken een keuze uit de te bezoeken leereilanden en lopen deze langs. Op de eilanden ligt het lesmateriaal. De leerlingen controleren de resultaten zelf en vinken de opdracht op het werkbriefje af.

Taaldorp

De leereilanden zijn rond een onderwerp ontwikkeld. De werkvormen en leerwegen vragen om een grote variëteit van leeractiviteiten. Stationenleren lijkt in eerste instantie op een taaldorp. Echter hier is niet de individuele beoordeling het doel maar veel meer het actieve en sociale leren en het leren op verschillende manieren.

Op het Lindecollege in Wolvega heeft Jaap de Boer het onderwerp kerst voor een derde klas uitgekozen om met Stationenlernen aan de slag te gaan.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.