praktijk

Activerende leerstrategieën in het PO

lerarenredactie | bijgewerkt op 25 mei 2011

  • PO
  • embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/218587032/embedded/activerende-leerstrategieen-in-het-po" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Voor leerlingen is het belangrijk om zich competent en gewaardeerd te voelen. Met activerende leerstrategiën krijgt de leraar gereedschap in handen om het leerrendement van leerlingen te verhogen. Leerlingen krijgen meer inzicht in voorwaarden voor het leren leren en in hun eigen kwaliteiten. Daarnaast leren zij heel praktisch hoe zij hiervan het beste gebruik kunnen maken. Leerlingen worden mede-eigenaar van het leerproces. De intrinsieke motivatie om te leren zal toenemen door het ervaren van een hoge mate van autonomie en onafhankelijkheid. Het gebruik van activerende leerstrategieën is gericht op de bovenbouw basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs.

 

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

geef jouw waardering:

(klik om te waarderen)

Schrijver Monique Krings | 26-05-2011
Reactie Yvonne, ik ben het helemaal met je eens. Gelukkig worden door de inzet van coöperatieve werkvormen ook de andere leerlingangen gebruikt, waardoor alle kinderen geactiveerd worden.
Schrijver Yvonne van Lith | 26-05-2011
Reactie Bij ca. 60% is de dominante leerstijl visueel. De aangeboden methode is voor die kinderen een leuke methode. Ook zijn er kinderen die meer auditief, auditief digitaal of kinesthetisch leren. Het is belangrijk dat hier ook op wordt aangesloten. Het moet ook hun eigen manier zijn en niet een hulpmiddel die MOET. Anders is het geen hulpmiddel. Wat wel goed is, is dat het voor kinderen die minder visueel zijn ingesteld dit wel wordt geprikkeld maar er moet ook oog blijven voor hun meest ontwikkelde leerstijl.

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Gerelateerd