Praktijk

Activerende leerstrategieën in het VO

Lerarenredactie | Gepubliceerd op 16 juni 2011

  • PO
  • VO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/218139524/embedded/activerende-leerstrategie%c3%abn-in-het-vo" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Hoe werkt het brein van een puber? Wat betekent dit voor het leren van een puber? Wat is de rol van klasgenoten? Hoe krijg je ze gemotiveerd? Het gebruiken activerende leerstrategieën is gericht op de bovenbouw basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs. Het is belangrijk om je competent en gewaardeerd te voelen.
Met behulp van activerende leerstrategieën kunnen kinderen beter samenwerken en strategisch leren. De leraar krijgt gereedschap in handen om het leerrendement te verhogen. Leerlingen krijgen meer inzicht in voorwaarden voor het leren leren en in hun eigen kwaliteiten. Daarnaast leren zij heel praktisch hoe zij hiervan het beste gebruik kunnen maken. De intrinsieke motivatie om te leren zal door het ervaren van een hoge mate van autonomie en onafhankelijkheid toenemen.

 

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering:

(klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.

Gerelateerd