Met deze spellen motiveer je leerlingen het nieuws te volgen
praktijk
vo mbo

Met deze spellen motiveer je leerlingen het nieuws te volgen

Om een actieve rol te kunnen spelen in de maatschappij is het belangrijk dat leerlingen informatie inwinnen over de wereld om hen heen. Lucelle Deneer, leraar maatschappijleer, ontwikkelde daarom diverse actualiteitenspellen om leerlingen te stimuleren het nieuws te volgen. Deneer bereikte in 2015 de finale van de Nationale Onderwijsprijs met een van deze spellen.

  • Deze video kan worden embed

Het is belangrijk dat leerlingen het nieuws volgen: van de schoolomgeving tot aan het internationale nieuws. Door het nieuws te volgen, vergaren leerlingen kennis en leren zij een mening over het nieuws te vormen. Dat heeft ook een positieve uitwerking op de taalontwikkeling. De actualiteitenspellen van Deneer dragen hieraan bij en zijn toepasbaar bij alle vakken. 

Leerlingen kunnen zegels verdienen door mee te doen aan de spellen. Als een leerling 20 zegels heeft verzameld, verdient hij een bonuspunt voor de toets. Met dat punt mag de leerling één vraag overslaan. 

Vier actualiteitenspellen

In de video zie je vier spellen uitgelicht:

1. Facebookspel

Tussen 20.30 en 00.00 kunnen leerlingen op Facebook (of een ander social media platform) antwoord geven op een vraag over het nieuws. Degene die als eerste het juiste antwoord geeft, wint drie punten. De nummer twee krijgt twee punten. Iedereen die hierna het juiste antwoord geeft, ontvangt één punt. De vragen maken een koppeling tussen bestaande leerstof en het nieuws. De leerlingen bereiden zich met dit spel voor op actualiteitentoetsen. 

2. Quiz

De klas wordt verdeeld in groepjes. Alle groepjes beantwoorden beurtelings vragen over het nieuws. Wanneer er een vraag fout beantwoord wordt, moet er een poppetje op de toren van Pisa worden geplaatst. Als de toren omvalt, krijgt de andere groep zegels voor de spaarkaart. 

3. Wie ben ik?

Twee leerlingen strijden tegen elkaar. De leraar stelt een vraag over het nieuws. Degene die het antwoord weet, trekt snel aan de bel en mag het antwoord geven. Heeft de leerling het goed, dan krijg hij een stukje van een puzzel. Wie legt het snelst de puzzel en raadt wie er op de puzzel staat?

4. Fast

Elk groepje dobbelt met een dobbelsteen. Gooi je zes, dan ga je in het klaslokaal zo snel mogelijk op zoek naar vraag zes. Gooi je vier, dan ga je op zoek naar vraag vier. Als de vraag door het groepje is beantwoord, kijk je als leraar het antwoord na. De groep die als eerste klaar is krijgt een zegel voor de spaarkaart. 

Met plezier leren

Leerlingen geven aan dat ze het prettig vinden om in de klas in spelvorm te leren. “Spelend leren is fijn, je pikt dan meer op dan door alleen maar te luisteren.” En: “We doen heel veel, daardoor kan ik me beter concentreren.” 

De leerlingen vinden het Facebookspel leuk door de korte en laagdrempelige vragen. “Je kunt de vragen makkelijk tussendoor beantwoorden en ondertussen leer je heel veel.” 

Het verdienen van zegels werkt erg motiverend. “Het is leuk om iets te winnen, daardoor ga je beter je best doen.”

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.