CLIL in de bovenbouw: differentiatie

lerarenredactie | bijgewerkt op 10 juni 2013

CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning: een manier van onderwijs waarin het doceren van vakinhoud en van een vreemde taal tegelijkertijd gebeurt.

In iedere klas zitten kinderen die meer kunnen met de taal dan de rest. Hoe zorg je ervoor dat deze leerlingen zich niet vervelen, en dat de rest in eigen tempo de taal leert? Bijvoorbeeld door een taak aan de hele klas te bieden, waarin differentiatie is ingebouwd.

In deze les gaat het om het presenteren van een weerbericht. Leerlingen die het willen kunnen ervoor kiezen om een extra rol te spelen: die van “eye witness”van het weer: wie nog meer wil, kan proberen hierbij de verleden tijd te gebruiken. Leerlingen die het nodig hebben, vinden hulp (woordjes, zinnen) in een handout. De keuze voor de makkelijke of moeilijke optie wordt aan de leerlingen gelaten.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.