De Tweede Wereldoorlog beleven

lerarenredactie | bijgewerkt op 02 mei 2018

Kennis over de Tweede Wereldoorlog neemt af bij kinderen en jongeren, dus blijft het belangrijk om leerlingen op een aansprekende manier kennis te laten nemen van gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Via het project ‘Koffers met verhalen’ van het Airborne museum kunnen leerlingen op een interactieve wijze de Slag om Arnhem in 1944 beleven.

Het project ‘Koffers vol verhalen’ is ontwikkeld voor de hoogste groepen van het basisonderwijs en de laagste klassen van het voortgezet onderwijs. De koffers bevatten verhalen van kinderen die tijdens de Slag om Arnhem tussen de 8 en 18 jaar oud waren.

Voorbereiding bezoek Airborne museum

Vóór het museumbezoek ontvang je als leraar een lespakket voor in de klas. Daarin zitten suggesties voor lessen, tips voor programma’s die op het internet te bekijken zijn en informatie over de Slag om Arnhem. Een van de lessuggesties is een ooggetuige zijn of haar persoonlijke verhaal in de klas te laten vertellen van wie het verhaal is opgenomen in de ‘Koffers vol verhalen’.

Koffers vol verhalen

Het bezoek aan het Airborne museum begint met een interactieve inleiding over de Slag om Arnhem. Daarna volgt informatie over het project ‘Koffers vol verhalen’. In elk koffertje zit een verhaal van een kind uit 1944 met zoekopdrachten en aanwijzingen. Leerlingen gaan hiermee in tweetallen zelfstandig op onderzoek uit en ervaren zo op een levendige manier hoe het was om als kind de Slag om Arnhem mee te maken.

Afronding van het koffertjesproject

Aansluitend gaan de leerlingen door de Airborne experience, waar ze als ‘paratroeper’ operatie Market Garden herbeleven. Na afloop krijg je als leraar informatie mee om het bezoek in de klas nog eens na te bespreken.

Ervaringen met het koffertjesproject

Leerlingen vinden het leuk om via de koffertjes al doende te leren en gaan enthousiast aan de slag met de opdrachten. Jan van Zandschulp, leraar groep 8, vertelt dat de voorbereiding van deze geschiedenisles wel iets meer tijd kost dan een reguliere les maar dat je dan een erg leuke les kunt verzorgen. Hij heeft voor het museumbezoek in de klas een ooggetuige zijn persoonlijke verhaal laten vertellen. Tijdens het museumbezoek kwamen zijn leerlingen erachter dat het verhaal van deze ooggetuige een van de verhalen uit de koffers was en dit sprak hen erg aan.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.