Praktijk

Denken in beelden: introductie

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 09 september 2014

  • PO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/217970381/embedded/denken-in-beelden_-introductie" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. Als je een beelddenker aan een boom laat denken ziet hij niet de letters b-o-o m maar dan ziet hij een boom met appels in zijn hoofd. Beelddenkers hebben plaatjes in hun hoofd, dat zijn geen stilstaande beelden en ze zijn verbonden met geuren, geluiden en smaak. Beelddenkers kunnen heel snel denken: ze denken vaak wel 32 beeldjes per seconde. Doordat een beelddenker zo snel denkt, gaan er dingen wel eens moeilijker of soms zelfs mis.

Omdat een beelddenker in beelden leert maar les krijgt in woorden, lopen beelddenkers op school vaak tegen veel problemen aan. De manier van lesgeven sluit gewoonweg niet aan bij de manier van leren van een beelddenker. Zij denken niet in taal maar in beelden, en daarom hebben ze moeite met de ‘vertaling’ naar de juiste woorden. In hun hoofd zien ze het beeld, het plaatje, maar het bijpassende woord of getal kunnen ze zo snel niet vinden. Dit levert problemen op bij het automatiseren van bijvoorbeeld tafels en sommen. In het onderwijs wordt veel nadruk gelegd op volgorde en details en dat zijn nu net de zaken waar beelddenkers wat moeite mee hebben. Zij zien het geheel en kunnen details moeilijk onderscheiden. Spelling vinden ze daarom vaak lastig.

Wanneer je als leerkracht weet waar je op kunt letten, kun je rekening houden met wat de dingen die een beelddenker moeilijk vindt. Hoe pas je je instructie aan? Welke hulpmiddelen kan een beelddenker ondersteunen? Hoe kun je de kwaliteiten van een beelddenker inzetten om hem te helpen? In deze video ziet u wat beelddenken is en hoe beelddenkers herkend kunnen worden. Leraren vertellen hoe een les opgebouwd kan worden zodat zowel een taaldenker als een beelddenker tot zijn recht komt.

Opm.: Beelddenken is een omstreden onderwerp

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering: (klik om te waarderen)
Schrijver ton | 02-03-2017
Reactie Hoi ik ben ton ik ben ook beelddenker. ben nu 23 jaar en heb daar op school nooit bij gehaald zo as zou moet. maar ben op school wil in mijn rug gestook met een potlood en dan zeg de deskundige dat je autist ben maar ik weet zeker dat ik beelddenker ben dat ik van mijn zelf weet ben ik dat al vanaf groep 3. maar dit filmpje legt het goed uit zo as een beelddenker denkt
Schrijver Anita | 30-11-2016
Reactie Welke volwassene spreekt en schrijft m.b.v. auditieve regels? 99 % doen we automatisch met de beelden die we in ons hoofd hebben. Alleen als het beeld in ons hoofd niet sterk genoeg is gaan we twijfelen en zou je het gewoon op kunnen zoeken.
Schrijver Jeroen | 15-11-2014
Reactie Zie ook hier: Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het effect van rekening houden met beelddenken (als het al aantoonbaar is) op het leren. http://onderzoekonderwijs.net/2014/10/20/de-wankele-basis-van-beelddenken/
Schrijver Marion | 25-09-2014
Reactie Ik ben een Beelddenker. Groepsleerkracht en heb inmiddels een 2 daagde opleiding voor Beelddenkers gevolgd. Ik wilde dat ik dit veel eerder had geweten.
Schrijver simona | 24-09-2014
Reactie Geen wonder dat de onderwijsmythes moeilijk uit te roeien zijn als ze klakkeloos verspreid worden. Ben teleurgesteld in deze site.

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.

Gerelateerd