Design Based Learning leert leerlingen in het vo creatief denken

lerarenredactie | 28 mei 2018

Design Based Learning leert de leerling creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken voor echte problemen. Denken als een ontwerper dus. Techniekdocenten Math Nijsten en Erik van Alphen van het Theresialyceum geven de leerlingen in leerjaar 1 tot en met 3 het vak technology and design. In het ‘fabrication laboratory’ (het mini-Fablab) beschikken zij over enkele 3D-printers en een lasersnijder om de ontwerpen uit te werken. Ook collega-leraren leren het principe van Design Based Learning en passen het toe in hun les.

Wat is Design Based Learning?

Design-Based Learning is gebaseerd op het principe van Design Thinking en bestaat uit zes onderdelen:

  • opdrachtbeschrijving
  • veldonderzoek
  • ideeën genereren
  • creëren
  • argumentatie
  • reflectie

Design Based Learning is in de kern onderzoeken, kennis opdoen en maken.
In het hele proces speelt argumentatie een belangrijke rol. De leerlingen vertellen aan de leraar of aan elkaar waarom ze bepaalde keuzes maken. Het resultaat is dat de leerling leert van zijn eigen proces.

Werken met 3D-printer of lasersnijder door de leraar en leerling

De leerlingen werken samen in een groep. Ze overleggen, beargumenteren, onderzoeken en discussiëren om tot een goed ontwerp te komen. Daarbij hebben ze elkaar nodig. De taken worden verdeeld. De ene leerling is bijvoorbeeld goed in tekenen op de computer en een andere leerling is handig met ontwerpen en schetsen. Zonder ‘soft skills’ als samenwerken en communiceren krijg je het werk niet af. Ook andere 21e eeuwse vaardigheden zoals creatief denken, probleemoplossend vermogen en computational thinking zijn onderdeel van Design Based Learning.

De leerlingen maken eerst een ontwerp op papier en verwerken het op de computer. Na overleg met de leraar gaan ze aan de slag om hun ontwerp uit te voeren: ze printen het met de 3D-printer of snijden met de lasersnijder het ontwerp uit het materiaal.

Begeleiden collega’s met Design Based Learning

Ook de andere leraren van het Theresialyceum profiteren van de Design Based Learning- principes. Math Nijsten draagt zijn kennis op hen over, zodat zij hiermee aan de slag kunnen in hun lessen. Ze gebruiken het mini-Fablab voor hun eigen vak of vakoverstijgende projecten.

LOF-initiatief

Math Nijsten heeft een subsidie van het LerarenOntwikkelfonds (LOF) ontvangen. Door de LOF-subsidie heeft de school de mogelijkheid gehad om meer collega-leraren bij het project Design Based Learning te betrekken. Design Based Learning wordt nu door verschillende vakdocenten gebruikt in hun les. Hierdoor heeft zowel de leerling als de leraar profijt van deze LOF-subsidie.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.