Praktijk

Duidelijk- en voorspelbaarheid bij autisme: teacch-model

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 04 december 2015

  • PO
  • SO
In de groepen voor kinderen met autisme werkt deze school vanuit het teacchmodel. De uitgangspunten zijn vooral duidelijkheid en voorspelbaarheid bieden.
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/218124112/embedded/teacch" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Uitgangspunten teacch

Belangrijk bij het teacch-model is dat we werken vanuit het individu: waar is een kind goed in, wat is zijn/haar leerstijl, waarmee motiveer je het kind etc. Visualisatie en een intensief contact met ouders zijn belangrijk. Ouders kennen hun kinderen goed en zijn daarom onmisbaar bij het afstemmen van de onderwijsbehoeften op de leerlingen.

Autistische bril

Met een open blik kijken naar een kind en wat ten grondslag ligt aan het gedrag van het kind, is van wezenlijk belang. Kijken met een ‘autistische bril’ en uitgaan van onmacht van het kind in plaats van onwil, zijn de fundamenten van deze werkwijze. Als het kind en de ouder gezien en gehoord worden, de omgeving veilig is, dan kan ontwikkeling plaats gaan vinden waarbij een zo groot mogelijke zelfstandigheid op alle gebieden voortdurend ons doel is.

We zien het als een uitdaging om naar het kind te kijken en ervan te leren. Zodat wij aan het kind kunnen leren. Het kind wil wel……….’(Martine Delfos, Autisme op school, 2008)

Bekijk ook de tekstpublicatie op Leraar24 over autisme.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering: (klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.

Gerelateerd